Subscribe via RSS

1G. Street photography

By admin

“Daca poti simti mirosul strazii uitandu-te la o fotografie, atunci este street photography !”

Bruce Gilden

 

Street photography (fotografia de strada) este un gen care pare simplu, dar din pacate nu este asa.

Chiar daca o fotografie de strada se poate realiza cu orice fel de aparat fotografic, fie el pe film sau digital, aceasta presupune anumite reguli și nu de multe ori riscuri.

Fotografia de strada presupune studiu și experienta și de aceea daca ai realizat cateva fotografii pe strada nu inseamna ca esti un fotograf  de “street photography” !

Dar cum sa realizam asa ceva ?

Este imposibil ca cineva caruia ii place fotografia sa nu fi incercat, cel putin o data, sa faca fotografii pe strada. Este imposibil sa-l nu fi atras ceva anume… cladiri, oameni aflati în dificultate, expresii, textura unor obiecte, miscarea, forfota, cruzimea, frumusetea…

De aceea, fotograful surprinde starea de spirit a strazii, iar de multe ori prin street photography se poate spune o poveste, ceea ce leaga acest gen fotografic de fotoreportaj. Practic, este strada privita prin ochiul unui fotograf.

Un reprezentant de seama al acestui gen de fotografie a fost francezul Henri Cartier-Bresson considerat parintele fotojurnalismului.

Din punctul meu de vedere, street photography s-a nascut odata cu aparitia aparatelor fotografice cu film ingust, care, datorita dimensiunilor lor reduse, puteau capta imagini fara ca subiectul sa observe acest lucru.

Ideea acestui articol mi-a venit în momentul în care am citit în revista Photo Magazine nr. 69 un articol despre fotoarhiva securitatii cehoslovace, dupa anii 1950. Desi scopul acestor fotografii era altul, cred ca din anumite puncte de vedere era si street photography!

Ca și în cazul fotoreportajului, în street photography este interzisa manipularea imaginilor, prin adaugarea sau eliminarea unor elemente din cadru, fiind nedeontologic sa modifici realitatea. Prin definitie, street photography surprinde realitatea vietii care se desfasoara în spatiul public, oricare ar fi acesta si de aceea regia cadrului este interzisa.

Din punctul meu de vedere, în street photography cel mai important este de a suprinde o anumita traire, iar aceasta se poate face chiar și prin nerespectarea regulilor de compozitie invatate.

De obicei fotografia de strada este alb-negru dar nimic nu interzice ca aceasta sa fie color.

Am spus ca fotografia de strada se poate face cu orice fel de aparat… Aici nu mai vorbim despre aparate și obiective performante, DSLR-uri mari si scumpe cu zoom-uri imense, care de foarte multe ori atrag inevitabil atentia. Un aparat de dimensiuni mici cu care poti face fotografii și fara sa-l duci la ochi este ideal. Totul este sa treci cat mai neobservat…

Grija tehnicii trebuie lasata pe ultimul plan !

Este adevarat ca un obiectiv cat mai rapid (cu deschidere mare de diafragma) sau cat mai sharp și eventual o distanta focala fixa reprezinta idealul pentru oricine, dar daca ai reusit sa surprinzi realitatea chiar si cu aparatul foto al telefonului mobil atunci este foarte bine…

Tin minte ca anul trecut am fost la un balci organizat de Sf. Maria cu intentia clara de a face “street photography”. Am trecut aparatul pe setarea “Prioritate de diafragma” (AV) iar obiectivul pe manual focus (MF), am fixat o diafragma mai mica pentru un camp de profunzime cat mai mare și majoritatea fotografiilor le-am facut de la nivelul soldului. În afara de unele cadre, pe care le-am facut normal, am reusit sa nu atrag privirea în niciun fel și asa am putut sa surprind diferite stari sufletesti si atmosfera balciului, asa cum a fost ea în realitate.

Toata lumea stie ca în momentul cand subiectul se vede fotografiat, în majoritatea cazurilor, starea lui sufleteasca se schimba, de multe ori fiind alt om fata de cel pe care il stim.

Aici am incercat sa surprind partea urata a vietii, fara sa pun intr-o lumina defavorabila acele personaje, fiindca figurile lor nu apar bine definite in cadru pentru a putea fi identificate.

Street photography nu inseamna sa fotografiezi doar oameni în interactiune cu strada. Street photography  inseamna o fotografie în spatiu public, care te face, asa cum spunea Bruce Gilden, sa mirosi strada, sa simti atmosfera…

Cred ca ascest exemplu este destul de clar… Saracia, mizeria, nepasarea autoritatilor, stalpi de inalta tensiune care trec deasupra capului, combinate cu nevoia de informare, genereaza un sentiment de mila si compasiune fata de oamenii aflati in aceasta situatie, dar poate reprezenta si un semnal de alarma pentru societate !

Desi la prima vedere ai impresia ca în fotografia de strada  totul se intampla haotic, cadre la nimereala, nu este deloc vorba despre asa ceva…

Ca în orice gen de fotografie trebuie sa ai un gand precis în minte atunci cand incerci sa surprinzi viata strazii și sa nu te “impiedici” de capriciile vremii, situatii pe care le poti transforma în avantajul tau. Lumina puternica, ceata, ploaia, noaptea… pot deveni, atunci cand stapanesti anumite tehnici, aliatul perfect în astfel de situatii.

Chiar daca este lumina scazut sau chiar noapte, pentru a surprinde situatii inedite nu trebuie sa folosesti un trepied sau un blitz ! Poti folosi un ISO ridicat, fara sa te mai gandesti la zgomotul de imagine care va aparea în mod evident.

Daca tipul aparatului va permite, nimic nu va impiedica sa folositi și fotografierea în rafala, urmand apoi sa selectati cea mai potrivita imagine. De asemenea, experimentarea unor anumite unghiuri de fotografiere este un lucru foarte bun. Dar cum spuneam, totul este sa fii foarte discret !

Asta nu inseamna ca daca vrei sa experimentezi un unghi de la nivelul solului sa te tavalesti în mijlocul strazii, sa te transformi din fotograf în orice altceva… Cu siguranta vei atrage atentia devenind chiar penibil !!!

Miscarea strazii o puteti reda foarte bine prin tehnici ca cele descrise la punctul 11 in acest articol.

Pe de alta parte, atunci cand calatoriti în alte tari, mai ales in unele din lumea araba, trebuie sa va interesati daca aveti voie sa fotografiati pe strada, pentru a nu risca amenzi usturatoare sau chiar confiscarea aparatului. In general, cand sunteti intr-o alta tara, de cultura diferita fata de a noastra, este bine sa studiati și obiceiurile locului în ceea ce priveste fotografiatul pe strada, pentru a nu genera conflicte cu localnicii…

La noi, ca în majoritatea tarilor, fotografiatul în spatiul public este permis cu exceptia interdictiilor care apar în anumite locuri – de ex. unitati militare, aeroporturi, ambasade, metrou etc. În general, este interzis fotografiatul în locuri care ar putea fi folosite în organizarea atentatelor.

Cand vorbim despre legalitatea fotografierii în spatiul public apar multe probleme generate în primul rand datorita necunoasterii sau interpretarii legislatiei (de multe ori imprecisa în definirea unor termeni) dar și abuzurilor unor persoane cu atributii de paza. Pe Internet sunt multe exemple de astfel de abuzuri exercitate asupra un fotografi de buna credinta din partea unor persoane care aveau atributii de paza.

Dar, de multe ori te lovesti de agresivitatea subiectului, agresivitate generata cateodata si de aburii alcoolului, prin invocarea dreptului la propria imagine !

Pe spatiul public aveti voie sa fotografiati persoane, dar nu pentru a le pune în situatii delicate și stanjenitoare, ori pentru a le asocia imaginea cu comentarii defaimatoare, rasiale etc,  sau pentru a le folosi în reclame, postere, afise.

De exemplu sa fotografiezi pe strada o persoana care sta intr-o pozitie aiurea band o bere nu este o problema… Problema apare în momentul în care prin acea imagine se promoveaza berea respectiva care apare în mod clar în cadru.

Pentru a vedea care ar fi cazurile în care este nevoie de autorizare pentru a fotografia,  postez un extras din anexa la HG585/2002 pentru aprobarea Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România…

             ”   Art. 183. – (1) Este interzisă fotografierea, filmarea, cartografierea sau executarea de lucrări de arte plastice pe teritoriul României, în obiective, zone sau locuri de importanţă deosebită pentru protecţia informaţiilor secrete de stat, fără autorizaţie specială eliberată de către ORNISS, care va ţine evidenţa acestora, conform anexei nr. 23.

   (2) Autorizaţia specială va fi eliberată de către ORNISS în baza avizului dat de ADS, precum şi de autorităţile sau instituţiile care au obiective, zone şi locuri de importanţă pentru protecţia informaţiilor clasificate în arealul în care urmează să se desfăşoare activităţi de această natură.

   (3) Obiectivele şi mijloacele prevăzute la art. 17 din Legea 182/2002 pot fi filmate şi fotografiate de către personalul militar, pentru nevoile interne ale instituţiilor militare, pe baza aprobării scrise a miniştrilor sau conducătorilor instituţiilor respective, pentru obiectivele, zonele sau locurile din competenţa lor.

            Art. 184. – Trupele Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului de Interne şi Serviciului Român de Informaţii, aflate la instrucţie, în aplicaţii ori în interiorul obiectivelor prevăzute la art. 17 din Legea nr. 182/2002, pot fi fotografiate sau filmate în scopuri educative şi de pregătire militară, cu aprobarea conducătorilor acestor instituţii sau a împuterniciţilor desemnaţi.

            Art. 185. – Fotografierea, filmarea, cartografierea sau executarea de lucrări de arte plastice în zonele de securitate şi administrative ale unităţilor deţinătoare de secrete de stat este permisă numai cu aprobarea scrisă a împuterniciţilor abilitaţi să atribuie niveluri de secretizare conform art. 19 din Legea 182/2002, potrivit competenţelor materiale.

            Art. 186. – (1) Cererea adresată ORNISS pentru eliberarea autorizaţiei speciale de filmare, fotografiere, cartografiere sau de executare a lucrărilor de arte plastice va cuprinde, obligatoriu, menţionarea obiectului şi locului activităţii, aparatura folosită, perioada de timp în care urmează a se realiza, datele de identitate ale persoanei care le va efectua, precum şi aprobarea prevăzută la art. 185.

   (2) Termenul de răspuns va fi de 60 de zile lucrătoare de la data primirii cererii.

   (3) Titularii autorizaţiei speciale sunt obligaţi să se prezinte, înaintea începerii lucrărilor, la conducătorii instituţiilor unde acestea vor fi executate, pentru a se pune de acord cu privire la modalitatea de acţiune şi verificarea aparaturii ce va fi folosită.

          Art. 187. – Dacă solicitantul posedă autorizaţie de nivel corespunzător obiectivului vizat, autorizaţia specială va fi eliberată în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii solicitării, cu respectarea principiului nevoii de a cunoaşte.

            Art. 188. – Obiectivele, zonele şi locurile în care fotografierea, filmarea, cartografierea sau executarea de lucrări de arte plastice se efectuează numai cu autorizare vor fi marcate cu indicatoare de interdicţie în acest sens, care vor fi instalate prin grija instituţiilor cărora le aparţin, cu avizul de specialitate al organelor administraţiei publice locale.

            Art. 189. – (1) Emiterea, deţinerea sau folosirea de date şi documente geodezice, topo-fotogrammetrice şi cartografice, ce constituie secrete de stat, urmează, în privinţa clasificării, marcării, inscripţionării, procesării, manipulării, evidenţei, întocmirii, multiplicării, transmiterii, păstrării, transportului şi distrugerii acestora, regimul prevăzut de reglementările în vigoare privitoare la protecţia informaţiilor clasificate în România.

   (2) Ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale şi locale, care întocmesc documente geodezice, topo-fotogrammetrice şi cartografice cu caracter secret de stat, le vor nominaliza în listele proprii de informaţii clasificate, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.

                Art. 190. – Aerofotografierea şi aerofilmarea se vor efectua obligatoriu în prezenţa reprezentantului Ministerului Apărării Naţionale, care, la încheierea acţiunilor, va prelua şi va prelucra negativele, cu consultarea autorităţilor desemnate de securitate, şi va prezenta materialul prelucrat la ORNISS, în vederea predării lui beneficiarilor. “

De multe ori, printr-o interpretare extensiva a legii, proprietarii unor mall-uri, interzic fotografierea în interiorul acestora, avand în vedere faptul ca pentru a fotografia în interiorul unei proprietati private trebuie acordul scris al proprietarului. În acest caz, masura este interpretabila, dar depinde din ce punct de vedere o privesti !

Trecand peste interdictiile legale sau cele la limita legii, ce faceti în momentul în care sunteti practic agresati verbal, interzicandu-va, de multe ori pe un ton neprietenos, sa fotografiati pe strada ???

Din fericire, personal nu am avut astfel de probleme sau daca au fost mici discutii, am zambit  și am vorbit politicos cu persoana respectiva, i-am explicat ca poza nu va aparea pe Internet și nu am dat nastere la nicio discutie.

Cu  toate acestea, pe Internet sunt descrise multe situatii de-a dreptul jenante în care de fiecare data victima a fost fotograful.

În general, se recomanda sa nu incepeti discutii interminabile pe tema legalitatii situatiei respective, fiindca in raport cu forta bruta nu veti avea castig de cauza… Personal cred ca este bine si intelept sa va cereti scuze și sa incetati pentru moment fotografiatul. Intr-o publicatie straina am citit unele sfaturi, destul de intelepte, care, dupa caz, pot fi folosite în astfel de situatii :

– sunt turist și incerc sa fac niste fotografii în acest frumos oras;

– sunt student și am de facut o lucrare despre …

– aveti o figura interesanta sau ochi sugestivi (dupa situatie);

– sunt fotograf și caut modele;

– tocmai am cumparat aparatul asta și sunt curios cum functioneaza;

– dati-mi adresa și va voi trimite un print;

Am incercat sa vorbesc putin despre acest gen de fotografie, pe care, ca și altii, l-am experimentat intr-o oarecare masura si fara a avea pretentia de a fi explicat totul exhaustiv am speranta ca am putut transmite niste informatii utile.

============================================================

Incepand din data de 2 februarie 2013, am realizat o emisiune TV la un post local de televiziune, intitulata “Fotomagica”. Aceasta a fost difuzata in fiecare zi de miercuri, incepand cu ora 20. Cele 12 emisiuni pot fi vizualizate pe youtube:

Pagini din istoria fotografieihttps://www.youtube.com/watch?v=NZ1t_wMiAWY&t=20s

Expunerea in fotografiehttps://www.youtube.com/watch?v=rSl1prruy-Y&t=348s

Fotografia de portrethttps://www.youtube.com/watch?v=Ri2EO-gcPTI&t=6s

Metode prin care putem scoate in evidenta subiectul intr-o fotografiehttps://www.youtube.com/watch?v=R2AbkyMDY2I&t=56s

Spatialitatea in fotografie. Numarul si proportia de aur. Balansul de alb. Managementul de culoarehttps://www.youtube.com/watch?v=uEMU-d7gY1I&t=39s

Introducere in compozitia fotograficahttps://www.youtube.com/watch?v=v_olO6r3N6I&t=66s

Obiectivele și accesoriile folosite in fotografiehttps://www.youtube.com/watch?v=_72-XFBihbE&t=47s

Genuri fotograficehttps://www.youtube.com/watch?v=hhQ33eHdtP4&t=69s

Contrastul in fotografie. Incadrari si unghiuri folosite frecvent in fotografiehttps://www.youtube.com/watch?v=w9WNNjbzS8M&t=47s

Introducere in sistemul foto digitalhttps://www.youtube.com/watch?v=yGEchAwWRd4

Discutii libere despre fotografiehttps://www.youtube.com/watch?v=unjxEBsapAE&t=50s

Implicatiile juridice in fotografiehttps://www.youtube.com/watch?v=tbDKlFXHCpE&t=142s

 

============================================================

Atentie !

Folosirea unor pasaje din acest articol (maximum 500 de caractere) se poate face numai cu indicarea sursei, respectiv http://blog.fotomagica.ro cu link direct catre acest articol. De asemenea este interzis a se prelua fotografiile-exemplu  care apar in articol, acestea fiind protejate prin Copyright.

 

 

Postati un comentariu