8D. Pinhole Camera sau intoarcerea in timp…
By admin“Fiecare artist a fost, la inceput, un amator.”
Cine nu stie cum functioneaza un aparat de fotografiat clasic si mai ales cum se formeaza imaginea pe film/senzor ?
Cati dintre noi ne-am intrebat de unde a inceput fotografia ?
Intr-un articol anterior am amintit succint despre oamenii si evenimentele care au marcat intr-un fel sau altul aparitia fotografiei… Multi probabil vor spune ca nu-i intereseaza ce a fost, important este sa detina un aparat digital superperformant dotat cu accesorii de ultima generatie…
Oare mai intereseaza pe cineva astazi fotografia pe film cand exista aparate digitale complet automatizate ?
Personal din anul 2002 de cand mi-am luat un aparat digital nu am mai pus mana pe aparat cu film decat cu totul ocazional. Cu toate acestea microbul filmului a inceput sa reinvie. Bineinteles ca nu mai are sens sa lucrezi cu aparat de marit atat timp cat in zilele noastre exista scanere performante, inclusiv pentru filme de format mediu.
Asa ca in viitorul apropiat ma voi apuca sa mai lucrez cate ceva pe film, mai ales pe camere vechi. Oare cati dintre posesorii de autoturisme de ultima ganeratie nu si-ar dori sa conduca din cand in cand si o batrana de aproape 100 de ani. Asa si cu fotografia, cred ca a face fotografie astazi cu o camera cu burduf fabricata acum 70-100 de ani, Agfa sau Kodak, este o experienta unica. Daca mai folosesti si filme expirate de 20-30 de ani e si mai bine !!! Acesta este un proiect pentru viitorul apropiat pe care, cu siguranta, il voi descrie si aici.
Sa vedem totusi ce este cu aceasta ‘Pinhole Camera’ si pe care o comunitate foarte mare de oameni o folosesc, existand un concurs international si chiar o zi ‘Pinhole Photography‘ care anul viitor va fi pe 29 aprilie (ultima zi de duminica din luna aprilie a fiecarui an)…
Din punctul meu de vedere o camera foto pinhole este de fapt inceputul fotografiei.
Asa cum se stie, formarea imaginii a fost studiata inca din vechi timpuri, incepand cu sec. V in China si urmand cu studiile matematicianului si fizicianului arab Alhazen (965-1040).
Cu toate acestea insa toata lumea stie ca Leonardo da Vinci ( 1452-1519) , un savant al Renasterii, in lucrarea sa Codex Atlanticus, a facut primele studii aprofundate despre formarea imaginii in camera obscura. Lumina trecea printr-o gaura de mici dimensiuni si imaginea se forma pe partea opusa, dar era rasturnata. De asemenea in lucrarea sa ‘Tratat de pictura‘ a stabilit multe principii ale opticii.
In aceeasi perioada Paolo Toscanelli, un matematician si astronom italian, in anul 1475 a montat un inel de bronz intr-o catedrala din Florenta, care mai exista si astazi.
In anul 1580, astronomii papei Grigore al XIII-lea, au montat un astfel de inel in Observatorul Vaticanului pentru a demonstra ca echinoctiul de primavara a cazut in mod incorect cu 10 zile inainte. Dupa doi ani, dupa o evaluare foarte atenta a fost corectat calendarul iulian cu 10 zile, creindu-se astfel calendarul gregorian.
Prima schita a unei camere pinhole, o camera intunecata cu un orficiu foarte mic, a fost desenata de Gemma Frisius atunci cand a studiat eclipsa solara din anul 1544…
Termenul de camera obscura a fost inventat de catre matematicianul si astronomul german Johannes Kepler (1571-1630). In acele timpuri aceasta camera obscura era folosita sub forma unui cort sau a unei casete de catre artistii vremii pentru a desena peisaje.
Primul care a folosit termenul de pinhole sau pin-hole a fost Sir David Brewster , un om de ştiinţă scoţian, care a folosit acest termen in cartea sa Stereoscop, publicata in anul 1856.
De aici pana la aparitia primelor aparate foto nu a fost decat un pas, atunci cand in acel orificiu a fost montata o lentila si s-a folosit un mic obturator si chiar si diafragma…
Am facut acest scurt istoric pentru a ne da seama ce a putut insemna un simplu orificiu !
In zilele noastre o camera pinhole se construieste foarte simplu din diferite cutii, de tabla sau chiar carton, carora li se aplica o mica gaura, de diametru sub 1 mm, iar imaginea formata se capteaza fie pe film fie pe hartie fografica pozitiva. Totul este sa nu intre lumina in acest dispozitiv, adica sa fie o camera obscura in adevaratul sens al cuvantului.
Imaginile obtinute nu sunt asa de clare ca cele obtinute cu un obiectiv de sticla, dar campul de profunzime este de aproape infinit (avand in vedere diametrul foarte mic al “diafragmei”), deci in poza vor aparea toate lucrurile clare indiferent de distanta lor pana la aparat. Aici vorbim de termenul de “clar” intr-un sens generic, in care se poate distinge un obiect. Nu ne referim la acel “clar” cu care suntem obisnuiti la un aparat foto cu un obiectiv !
O alta metoda de a incerca pinhole photograhy este de a folosi un aparat digital fara obiectiv. Avantajul este ca testele se pot vizualiza imediat, dar dezavantajul este ca dupa atatea manevre in aparat va intra mult praf.
Pentru inceput trebuie sa facem o simpla gaura in capacul de la body. Diametrul acesteai depinde de distanta focala (distanta de la gaura la senzor sau film), astfel:
F- 50mm -> diametrul de 0,29 mm
F- 100mm -> diametrul de 0,41 mm
F- 150mm -> diametrul de 0,5 mm
F-200mm -> diametrul de 0,57 mm
F-300mm -> diametrul de 0,7 mm
Pentru teste am folosit un full frame Canon 5DMarkII si un APS-C un Canon 550D. Din punctul meu de vedere tot experimentul a fost o jignire pentru aceste aparate, dar nu am avut ce face !
Intrucat am gasit doar un burghiu cu diametrul de 0,5 mm l-am folosit pe acesta. Din tabelul de mai sus rezulta ca il puteam folosi doar pentru o distanta focala de 150 mm.
La inceput am folosit doar acel capac de body obtinand o distanta focala de 50 mm. Bineinteles ca imaginea a iesit foarte puternic vignetata, pe ambele aparate, dar a iesit !!! Timpii de expunere folositi a fost de ordinul a 10 sec (fig. 1).
Lumina a fost doar cea disponibila de la ferestra. Se vede clar ca nu este o imagine satisfacatoare, dar nu trebuie sa pierdem din vedere ca a fost facuta fara un obiectiv !
Si pentru ca testul sa fie facut pana la capat, am construit un fel de obiectiv cu o distanta focala de 150 mm. Am folosit un carton mai gros si banda de izolat si am avut grija ca pe senzor sa nu ajunga lumina parazita. In imagine se poate vedea improvizatia facuta !
Bineinteles cu acest teleobiectiv de 150 mm lucrurile s-au schimbat in bine in ceea ce priveste claritatea, iar vignetarea nu mai era asa de pronuntata. Partea rea a fost ca bineinteles cantitatea de lumina care cadea pe senzor a scazut semnificativ. Ca sa nu chinui modelul am ales un ISO foarte mare pentru a ajunge la un timp de expunere tot de cca 10 s ! S-a folosit acelasi punct de statie in pozele nr. 1 si nr. 2.
In imaginile alaturate se vede o crestere a calitatii si asta in primul rand datorita corelarii distantei focale (F) cu diametrul gaurii. In fig. 2 am folosit numai lumina naturala care venea de la fereastra. Poza cu nr. 3 a fost facuta afara si cu 550D cu senzor APS-C. Am obtinut un adevarat teleobiectiv avand in vedere ca acele masini erau la peste 50 m distanta.
Nu este mare inginerie, oricine gaseste prin casa asa ceva. Cel mai greu este cu diametrul gaurii, care dupa cum am vazut este destul de critic.
Pentru cine vrea sa studieze mai in amanunt aceste Pinhole Camera postez mai jos niste link-uri utile, unde puteti gasi si galerii cu imagini.
http://www.pinholeresource.com/shop/home
http://www.pinholeformat.com/gallery.html
http://www.stanford.edu/~cpatton/pinhole.html
http://www.toshi-photo.com/index.html
===========================================================
Incepand din data de 2 februarie 2013, am realizat o emisiune TV la un post local de televiziune, intitulata “Fotomagica”. Aceasta a fost difuzata in fiecare zi de miercuri, incepand cu ora 20. Cele 12 emisiuni pot fi vizualizate pe youtube:
Pagini din istoria fotografiei – https://www.youtube.com/watch?v=NZ1t_wMiAWY&t=20s
Expunerea in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=rSl1prruy-Y&t=348s
Fotografia de portret – https://www.youtube.com/watch?v=Ri2EO-gcPTI&t=6s
Metode prin care putem scoate in evidenta subiectul intr-o fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=R2AbkyMDY2I&t=56s
Spatialitatea in fotografie. Numarul si proportia de aur. Balansul de alb. Managementul de culoare – https://www.youtube.com/watch?v=uEMU-d7gY1I&t=39s
Introducere in compozitia fotografica – https://www.youtube.com/watch?v=v_olO6r3N6I&t=66s
Obiectivele și accesoriile folosite in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=_72-XFBihbE&t=47s
Genuri fotografice – https://www.youtube.com/watch?v=hhQ33eHdtP4&t=69s
Contrastul in fotografie. Incadrari si unghiuri folosite frecvent in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=w9WNNjbzS8M&t=47s
Introducere in sistemul foto digital – https://www.youtube.com/watch?v=yGEchAwWRd4
Discutii libere despre fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=unjxEBsapAE&t=50s
Implicatiile juridice in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=tbDKlFXHCpE&t=142s
===========================================================
Atentie !
Folosirea unor pasaje din acest articol (maximum 500 de caractere) se poate face numai cu indicarea sursei, respectiv http://blog.fotomagica.ro cu link direct catre acest articol. De asemenea este interzis a se prelua fotografiile-exemplu care apar in articol, acestea fiind protejate prin Copyright.
16th August 2011 at 8:05 pm
Felicitari! Superb articol.
Mi-am amintit de primele lectii de fizica optica din scoala.
16th August 2011 at 8:23 pm
Nimic nu este intamplator !!!
20th August 2011 at 10:12 am
Buna!Ce tare, si eu tot de scoala mi-am adus aminte! :)) De orele de istoria artei, cand ni s-a predat despre Leonardo, si “camera lui obscura” …si pe care desigur le-am ignorat atunci cu desavarsire. Daca s-ar fi predat tot pe vremea aia atat la intelesul tuturor, succint si la subiect, interesant si cu material atasat sa si vada omul despre ce e vorba, probabil ar fi si ramas in minte muuult mai multe din “epoca” aia…dark middle ages de la scoala. Niciodata nu am tinut nici macar in mana o camera ata de veche.Zenit o fost maxim. As incerca tehnca propusa de dumneavoastra dar mi mila de capacul de body….:)) Ma cuget cum altcumva as putea face…Sa nici nu pice si nici lumina sa nu intra. Super tare ideie oricum.
20th August 2011 at 2:58 pm
Eu am folosit capacul de body, fiindca asta a fost calea cea mai usoara ! Oricum nu se strica cu o gaura de 0,5mm…
Puteti folosi si mai simplu, un carton negru in care aplicati acea gaura si il lipiti pe corpul aparatului cu banda de izolat neagra. Numai ca distanta focala va fi si mai mica si normal va trebui o gaura de cca 0,2 mm. Tot asa, puteti incerca sa montati si un “teleobiectiv”, chiar si de 300 mm. Tot ansamblul se poate face din carton ordinar si lipit cu banda de izolat neagra, din cea folosita la izolarea cablurilor electrice.