27T. Introducere în Camera Raw
By adminCamera Raw este un plug-in inclus în Photoshop care permite editarea imaginilor în format RAW, ceea ce înseamnă că poți ajusta expunerea, balansul culorilor, claritatea etc, fără a compromite calitatea inițială a imaginii. Fotografiile în format RAW păstrează mai multă informație și detalii decât cele comprimate în alte formate, permițându-ți să faci ajustări mai precise și să obții rezultate mai bune în post-procesare.
Dacă vorbim de programul în sine, trebuie să spun că acesta se instalează odată cu programul Photoshop, deoarece este un program auxiliar și teoretic nu ar fi de mare folos în lipsa programului principal. De aici apar și unele probleme, deoarece după cum știm, sunt foarte multe versiuni de Photoshop, care au evoluat în timp, așa cum era și normal, pe măsură ce tehnologia a avansat. Cu alte cuvinte, dacă avem o versiune de Photoshop mai veche și un aparat foto care a apărut pe piață după lansarea pe piața a programului pe care îl avem instalat, atunci plugin-ul Camera Raw nu va putea deschide fișierul RAW (brut) livrat de aparat.
Din fericire Adobe s-a gândit la acest aspect !
Sunt două variante de rezolvare:
1. Folosirea unui tip de fișier comun pentru toate versiunile, numit DNG (Digital Negative), care este un fișier public pentru toate formatele RAW ale camerelor foto. Practic, există un program de conversie de la fișierul brut al camerei foto (oricât de nou apăruta ar fi !) la un format acceptat de toate versiunile de Photoshop, oricât de veche ar fi aceasta. Marile firme producătoare de camere foto au pe site-urile lor astfel de programe. Trebuie spus că fișierele convertite, care au extensia .dng, pot fi folosite în toate versiunile de Photoshop dar și de Ligthroom. Cu toate acestea, Adobe a creat un program de conversie, care este gratuit și care poate fi descărcat de pe site-ul Adobe, de AICI !
2. A doua variantă de rezolvare, care mi se pare mai elegantă, este descărcarea și instalarea ultimei versiuni de Camera Raw. Aceasta este gratuită și poate fi descărcată de AICI !
Și fiindcă am rezolvat prima problemă care poate apărea, să trecem la subiect !
Trebuie spus că fișierele brute, sunt numite generic RAW (brut în engleză), dar diferiții producători de aparatură foto au propriile tipuri de fișiere brute și care au diferite extensii, astfel:
Canon – .cr2 sau mai nou (mirrirless) .cr3
Nikon – .nef
Sony – .arw
Fuji – .raf
Olympus – .orf
Pentax – .pef
etc…
Înainte de prezentarea acestui plugin trebuie să spun că fișierele brute nu sunt imagini propriu-zise, ci o colecție de date, care conțin toate datele de imagine necomprimate și neprocesate care sunt captate de senzorii camerei digitale. Ele nu sunt imagini finale, precum fișierele JPEG sau TIFF, ci mai degrabă o înregistrare a datelor brute necompresate provenite direct de la senzorul camerei. Aceste date includ informații despre luminozitate, culoare, contrast, saturație și multe alte caracteristici ale scenei fotografiate, după cum vom vedea mai jos…
Prin urmare, atunci când deschizi un fișier RAW în Camera Raw sau în alt software de editare RAW, poți ajusta și manipula diferite aspecte ale imaginii, cum ar fi expunerea, balansul culorilor, claritatea etc, fără a pierde detalii importante. Acest lucru oferă mai multă flexibilitate și control în procesul de post-procesare fotografică, permițându-ți să obții rezultate mai precise și mai bune în comparație cu fișierele JPEG livrate de aparat.
Legat de acest aspect, trebuie spus că anumite informații despre setările camerei, cum ar fi diafragma, timpul de expunere, ISO-ul etc, sunt înregistrate direct de către camera foto în momentul capturii și sunt încorporate în fișierul RAW. Aceste date nu pot fi modificate ulterior, deoarece reprezintă condițiile exacte în care a fost realizată fotografia. Alte informații mai puțin importante cum ar fi cuvinte cheie pentru descrierea imaginii, informații despre autor etc pot fi modificate fără probleme de Camera Raw.
Și fiindcă am vorbit despre fișierele RAW și JPEG, pentru a fi mai bine înțelese cele două noțiuni, trebuie să facem o comparație între ele. Această diferențiere între cele două tipuri de fișiere au creat adevărate dispute între fotografii profesioniști, deoarece fiecare tip are avantaje și dezavantaje față de celălalt. Discuțiile s-au purtat în principal pe calitatea imaginilor, a dimensiunilor fișierelor, a vitezei de editare, dar lucrurile nu s-au oprit aici !
Dacă vorbim despre dimensiunile fișierelor atunci prea multe nu avem ce să spunem decât că fișierele RAW ocupă mai mult spațiu pe disk, de trei sau patru ori mai mare decât fișierele JPEG, deoarece acestea din urmă sunt fișiere de imagine comprimate, într-o mai mică sau mai mare măsură. De aici, rezultă și o scriere mai rapidă pe cardul de memorie a fișierului JPEG. În legătură cu viteza de editare pot fi anumite discuții… Trebuie reținut că în acest sens, noi putem să facem în Camera Raw o editare asemănătoare cu cea pe care o face aparatul atunci când livrează imaginea. Din acest punct de vedere, un începător poate avea anumite probleme în editarea fișierelor brute, fiindcă, fiind la început, nu va stăpâni cum trebuie pluginul Camera Raw și fișierul prelucrat JPEG în Camera Raw este cu mult mai slab calitativ față de cel livrat de aparat. Poate și de aici aversiunea începătorilor față de fișierele RAW și prelucrarea acestora și în general față de post procesarea imaginilor !
Problemele care apar atunci când discutăm despre aceste diferențe legate de calitatea imaginii. De fapt, asta ne interesează cel mai mult pe noi ! Trebuie spus că fișierele RAW nefiind comprimate, au cea mai înaltă calitate existând astfel posibilitatea reală de a obține imagini de o calitate superioară, deoarece fișierele RAW conțin o gamă dinamică mai largă și un spectru de culori mai mare față de JPEG. De exemplu, dacă o imagine RAW este subexpusă, intervalul dinamic mai larg face posibilă o recuperare mai ușoară și eficientă a detaliilor din zonele întunecate. Același lucru nu se poate întâmpla la fișierele JPEG. Astfel de acțiuni asupra unui fișier JPEG de multe ori pot distruge aproape total calitatea finală a imaginii.
Deoarece fișierele RAW sunt fără pierderi, necomprimate și neprocesate, ele își mențin calitatea inițială înaltă chiar dacă au fost redimensionate. Nu același lucru se poate spune și despre JPEG !
Mai trebuie spus că atunci când camera foto comprimă fișierul RAW (așa cum a fost primit el de la senzor) într-o imagine JPEG, care este imaginea finală livrată de aparat, aceasta trece prin procese de editare și compresie, prin folosirea diferiților algoritmi de editare și care va genera întotdeauna pierderi de calitate.
Nu în ultimul rând, fără a avea pretenția că am epuizat de enumerat avantajele și dezavantajele dintre aceste două tipuri de fișiere, mai trebuie să amintim un lucru foarte important și anume acela că fișierele JPEG sunt cele mai uzuale formate de fișiere de imagine digitală și sunt acceptate, aproape fără excepție, de toate dispozitivele electronice actuale. Acestea pot fi deschise foarte ușor de orice dispozitiv, pot fi partajate prin e-mail sau diferite rețele de socializare. În schimb, un fișier RAW poate deveni o provocare pentru cineva care nu este obișnuit cu așa ceva, deoarece, pentru a-l putea deschide are nevoie de un program specializat în acest sens. Sunt mai multe programe/aplicații în afară de Photoshop care pot face acest lucru, dar acestea sunt destinate unui număr mai limitat de utilizatori.
Ajungând în acest punct, înseamnă că ne-am axat pe programul de editare Photoshop și am rezolvat și actualizarea plugin-ului Camera Raw, dacă aceasta a existat. De aceea, să trecem și la prezentarea acestuia ! Va fi doar o prezentare și nu o analiză amănunțită, deoarece acest plugin este foarte puternic și de aceea cere și ceva exercițiu.
În schimb, prelucrările minime asupra fișierului RAW, cum ar fi contrast, saturație, expunere pe diferite zone, stabilirea unui balans de culoare corect, eventual eliminarea unui zgomot de imagine, sunt de natură a fi abordate de orice începător și cu puțină atenție se pot obține imagini JPEG chiar mai bune decât le-a făcut aparatul.
De aceea este bine ca atunci când setați dimensiunile și tipul imaginii din Menu, să alegeți ca imaginea să fie salvată pe card atât în format JPEG (la calitate maximă) cât și în format RAW, în același timp, chiar dacă aceasta presupune folosirea unui card de o capacitate mai mare și de multe ori o viteză de scriere mai mare. Sfatul meu este să scoateți o imagine JPEG cât mai bună și cât mai corect expusă și doar dacă unele cadre ar trebui îmbunătățite (uneori și în funcție de cerințele clientului) să treceți la editarea fișierelor brute. Aceasta va scurta fluxul de lucru și întotdeauna vom avea imagini bune.
Acum să trecem la subiect !
Atunci când vom deschide un fișier RAW direct din Photoshop sau dintr-un alt program Adobe care suportă Camera Raw, precum Adobe Bridge, va apărea o fereastră cu multe informații, începând de la versiunea plugin-ului Camera Raw, numele fișierului datele expunerii și continuând cu toate modificările care se pot face asupra acelui fișier, sub formă de file care se vor deschide atunci când avem nevoie de ele.
Mai trebuie să spun că plugin-ul Camera Raw suportă o gamă largă de formate de fișiere, inclusiv RAW, DNG, TIFF și JPEG.
După cum vedem în imaginea de mai sus, interfața Camera Raw, fereastra de bază, este structurată în panouri și controale intuitive care facilitează accesul la diferitele setări și instrumente de editare.
Înainte de a enumera modificările care se pot face asupra unui fișier RAW, mai trebuie să analizăm alte opțiuni care ne ajută foarte mult.
În dreapta, sus, avem o căsuță care conține histograma pe canalele RGB, iar dedesubt datele expunerii acelui fișier. În cazul din imagine se indică un ISO de 400, tipul obiectivului și urmat după @cu distanța focală, diafragma f/13 și timpul de expunere 1/400s.
Pe următoarea linie, Edit, avem 3 opțiuni: Auto – prin care AI, după ce a analizat întreg cadru determină valorile de expunere, contrast, balans de alb, dar care nu întotdeauna corespund cu ceea ce avem noi de gând cu acea imagine. Putem să o încercăm fiindcă câteodată mai nimerește pe gustul nostru ! Dacă nu suntem mulțumiți de rezultatul oferit atunci revenim foarte simplu prin încă un click pe acea icoană.
B&W transformă o imagine color în alb-negru. Eu nu recomand să faceți asta de aici, ci eventuala transformare în alb-negru să o faceți pe fișierul JPEG din Photoshop, pe canale de culoare, așa cum am arătat într-un articol anterior. Ultima opțiune – HDR se referă la mărirea gamei dinamice în cadru. Dacă dăm un click pe această icoană se va deschide o fereastră cu mai multe setări disponibile legate de expunere. HDR trebuie folosit cu precauție deoarece va introduce și un zgomot de imagine.
Pe bara laterală din dreapta avem opțiuni care ne ajută ca și în Photoshop – crop, Healing care ne ajută să eliminăm obiecte din cadru cu Content-Aware (AI) sau clonare (Clone), apoi urmează opțiunea de a crea o mască, apoi eliminarea ochilor roșii etc…
Apoi, în partea de jos, în partea stângă, avem o imagine mai mică a fișierului propriu-zis, cu opțiuni de zoom, așa cum vedem în imaginea de mai sus.
În final, trebuie să spunem și cum salvăm fișierul JPEG așa cum a ajuns el să fie transformat din RAW ! În colțul din dreapta sus, deasupra histogramei avem acea săgeată cu vârful în jos. Dacă vom da click pe ea se va deschide o fereastră cu opțiunile de salvare, care conține locația unde va fi salvat fișierul pe care l-am lucrat și sub ce nume, formatul acestuia – JPEG, TIFF, PNG, RAW etc și calitatea acestuia, o opțiune dacă dorim să păstrăm metadata (datele EXIF ale imaginii), apoi spațiul de culoare, dimensiunile imaginii care pot fi păstrate la valorile senzorului sau mărite ori micșorate precum și rezoluția acestuia.
Alături de pictograma folosită pentru salvare, tot sus, mai avem o pictogramă sub formă de roată dințată. Dacă dăm click pe aceasta atunci se va deschide o fereastră cu toate setările care se pot face în procesul de transformare. Nu voi insista pe aceasta deoarece este intuitivă. Aceste setări se pot face și imediat după instalarea Photoshop-ului, din acesta, la Edit/Preferences/Camera Raw… care va deschide aceeași fereastră !
Și acum să vedem cum putem interveni asupra fișierului RAW și ce posibilități avem să-l transformăm într-o imagine de calitate, poate mai bine decât a putut să o prelucreze aparatul foto.
Prima opțiune care apare de sus, în partea dreaptă este reglajul expunerii care te ajută să corectezi luminozitatea și contrastul imaginii, diferențiat, pe zonele luminoase, întunecate și medii ale cadrului. Este poate cea mai folosită opțiune, fiindcă așa poți corecta micile (sau mai marile) erori pe care le-ai făcut înainte de declanșare.
Imediat urmează fereastra care face balansul de alb. Aceasta conține temperatura de culoare pe care o putem folosi fie din cursor, fie pur și simplu modificând această temperatura în cifre, în grade Kelvin. Sub Temperatură, mai avem o opțiune utilă, numită TINT, care permite să adaugi o nuanță de culoare specifică în imagine și care ajută la echilibrul de culoare în imagine. Se mai folosește și de a crea un efect artistic prin introducerea unei nuanțe de culoare. De exemplu, dacă adaugi nuanță de verde vei vedea o influență a nuanței de verde în tot cadru. Am putea să comparăm această opțiune cu aplicarea unui filtru peste toată imaginea. O altă unealtă foarte utilă pe care o putem folosi, pentru a determina rapid temperatura de culoare optimă/reală în cadru este acea pipetă. Dăm click pe ea și apoi în imagine dăm un click pe o zonă gri. În acel moment se va face un Balans de alb automat. Apoi, dacă dorim, mai putem să corectăm puțin dacă ni se pare că ar fi necesar.
Căsuța cu efecte are rolul a introduce în cadru textură și claritate ori de a da un efect de „vechime” prin introducerea vignetării și a zgomotului de imagine, așa cum era odată !
Fereastra Curve (curbe, nu altceva !) este un instrument puternic folosit pentru ajustarea tonurilor și contrastului în imagini. Acesta permite utilizatorilor să modifice direct curba de ton a unei imagini, oferind control fin asupra luminii și contrastului în diferite părți ale imaginii.
Linia diagonală este numită și „curba de ton” a imaginii. Pe axa orizontală sunt reprezentate nivelurile de lumină, de la umbre la lumini, iar pe axa verticală sunt reprezentate nivelurile de gri (0 la 255 în modul RGB, de la negru la alb).
Curbele pot fi ajustate în fiecare canal de culoare (Roșu, Verde, Albastru) individual sau în modul cumulativ RGB. Acest lucru permite ajustări precise ale tonurilor de culoare în imagini.
Ajustările în „Curve” pot avea un impact semnificativ asupra aspectului și tonalității imaginii tale, deci este important să experimentezi cu prudență și să fii atent la modul în care schimbările afectează imaginea. Această opțiune este mai rar folosită tocmai din cauza neînțelegerii acesteia. De aceea, experimentarea și practica sunt esențiale pentru a deveni confortabil cu acest instrument și pentru a înțelege cum să obții efectele dorite în imagini.
Color Mixer este o caracteristică cheie disponibilă în Camera Raw. Această caracteristică permite utilizatorilor să ajusteze culorile individuale într-o imagine, oferind un control precis asupra tonurilor și a echilibrului culorilor.
Cu Color Mixer, utilizatorii pot regla nivelurile de roșu, verde și albastru separat pentru a îmbunătăți tonurile pielii, pentru a corecta nuanțele nedorite sau pentru a accentua anumite culori în imagine. Această funcționalitate este deosebit de utilă în fotografie de portret, unde detalii precum tonurile pielii sunt deosebit de importante.
Prin intermediul interfeței intuitive a Color Mixer, utilizatorii pot selecta fiecare culoare în mod individual și pot ajusta intensitatea, luminozitatea și saturația lor, oferind o flexibilitate maximă în manipularea culorilor în imaginea lor.
În esență, Color Mixer în Camera Raw permite fotografilor să își personalizeze culorile și să creeze efecte vizuale unice, oferindu-le posibilitatea de a îmbunătăți și de a își pune amprenta asupra imaginilor lor într-un mod precis și controlat.
Color grading este un proces esențial în post-producția imaginilor, care implică ajustarea și manipularea culorilor pentru a crea o anumită atmosferă sau efect vizual specific într-un cadru.
Prima etapă în color grading este de obicei ajustarea balanței culorilor generale pentru a asigura că imaginea are o bază corectă de culori. Aceasta poate include corectarea nivelurilor de alb, negru și gri pentru a restabili echilibrul culorilor.
Urmează corectarea tonurilor din imagine pentru a obține un aspect echilibrat și coerent. Acest lucru poate implica ajustarea umbrelor, a tonurilor medii și a luminilor pentru a obține un grad de contrast și luminozitate dorit.
Color grading implică, de asemenea, manipularea culorilor individuale pentru a obține efecte vizuale specifice. Aceasta poate include accentuarea anumitor culori pentru a atrage atenția, crearea unei anumite atmosfere prin schimbarea tonurilor predominante sau ajustarea culorilor pentru a se potrivi cu o anumită temă sau sentiment.
Un aspect important al color grading-ului este adăugarea de stiluri unice sau de filtre care pot transforma complet aspectul unei imagini sau al unui film. Aceste stiluri pot fi create manual sau pot fi aplicate preset-uri predefinite pentru a obține rapid un anumit aspect.
În final, se efectuează ajustări fine pentru a se asigura că imaginea are un aspect uniform și coerent. Acest lucru poate include ajustarea nivelurilor de contrast, luminozitate și saturație pentru a obține aspectul dorit.
Acest panou conține controale pentru ajustarea clarității și sharpening-ului pentru a îmbunătăți detalii precum marginile și texturile.
Camera Raw oferă și opțiuni pentru reducerea zgomotului, care poate fi utilă în special în situațiile cu iluminare scăzută sau atunci când fotografia este realizată cu sensibilitate ISO ridicată. Reducerea zgomotului de imagine lucrează foarte eficient, singurul inconvenient ar fi că durează și un minut pentru a finaliza procesul. Poate fi mult sau puțin în funcție de cât de grăbit ești, dar având în vedere rezultatul final merită așteptarea !
Căsuța Optics ajută pentru eliminarea aberațiilor cromatice date de obiectiv.
Se știe că aberațiile cromatice sunt „defecte” ale unui obiectiv și apar la diafragme deschise, manifestându-se de obicei prin niște dungi de culoare violet, care apar pe cadru în zonele de contrast maxim.
Aberațiile cromatice apar atunci când lentilele unui obiectiv nu focalizează toate culorile de lumină exact în același punct, ceea ce duce la o distorsiune a culorilor în imagini. Aceasta se manifestă și prin apariția unui “halou” colorat în jurul marginilor obiectelor și poate fi mai pronunțată în cazul obiectelor situate la distanță.
Lens Blur este o opțiune foarte interesantă… Pe scurt, AI introduce în cadru, acolo unde dorim, un blur, o neclaritate, cu o profunzime variabilă. Trebuie doar să avem grija să nu forțăm nota fiindcă altfel apar imagini ireale, care se văd că au fost modificate prost și efectul obținut este contrar celui pe care l-am urmărit !
Ultimele două file nu sunt așa des folosite și cu siguranță un începător nu le va folosi. De aceea nu insist asupra lor. Mai importantă este opțiunea Geometry care oferă o gamă foarte variată de a manipula o imagine în ceea ce privește geometria ei. Astfel ea poate fi modificată pe vertical, orizontal, mărită sau micșorată, sub unghiuri diferite, putând transforma radical o imagine. La fel, trebuie să nu exagerăm, tocmai pentru a nu crea un aspect ireal al imaginii.
Ca și în alte articole de prezentare v-am pregătit și câteva sfaturi pentru începătorii care doresc să abordeze prelucrarea fișierelor brute cu Camera Raw:
- Înțelegeți formatul RAW: Camera Raw este special conceput pentru a procesa fișiere RAW, care sunt formate din date brute capturate de senzorul camerei. Acest lucru vă oferă o libertate mai mare în editarea imaginilor decât fișierele JPEG, deoarece nu sunt comprimate și păstrează mai multă informație.
- Familiarizați-vă cu interfața: Camera Raw are o interfață simplă, dar puternică. Asigurați-vă că înțelegeți fiecare instrument și panou disponibil pentru a putea naviga cu ușurință și a obține rezultatele dorite.
- Lucrați non-destructiv: Camera Raw este non-destructiv, ceea ce înseamnă că toate modificările efectuate sunt salvate într-un fișier separat de setul de date original. Aceasta vă permite să reveniți la imaginea originală în orice moment.
- Experiența cu controalele de bază: Începeți cu controalele de bază, cum ar fi expunerea, contrastul, luminozitatea și saturația. Acestea sunt fundația pentru editarea imaginilor și vă vor ajuta să obțineți rezultatele dorite fără a complica prea mult lucrurile.
- Utilizați instrumentele de corecție a detaliilor: Camera Raw oferă instrumente puternice pentru a ajusta detaliile imaginii, cum ar fi claritatea, reducerea sau mărirea zgomotului de imagine, atunci când este necesar. Experimentați cu aceste controale pentru a îmbunătăți calitatea imaginii !
- Folosiți instrumentele de corecție a culorilor: Pentru a obține culori precise și vibrante, folosiți instrumentele de corecție a culorilor disponibile în Camera Raw. Puteți ajusta temperatura culorii, tonurile, saturația și multe altele pentru a obține aspectul dorit.
- Experimentați cu filtrele locale: Camera Raw vă permite să aplicați modificări locale în anumite zone ale imaginii. Folosiți instrumentele de selecție și filtrele locale pentru a evidenția anumite părți ale imaginii sau pentru a corecta probleme specifice.
- Salvați și exportați în mod corespunzător: După ce ați finalizat editarea în Camera Raw, asigurați-vă că salvați și exportați imaginea într-un format potrivit pentru scopul dvs. (de exemplu, JPEG pentru distribuire online sau TIFF pentru prelucrare ulterioară fără pierderi).
- Practicați și experimentați în mod regulat: Nu există substitut pentru practică și experimentare atunci când vine vorba de îmbunătățirea abilităților dvs. în editarea imaginilor. Luați-vă timp să experimentați cu diferite setări și tehnici în Camera Raw pentru a vă dezvolta stilul și abilitățile.
- Evitați supra procesarea imaginilor: Poate este cel mai important sfat, deoarece este capcana în care cad mulți începători. Nu uitați că o editare fără limite și fără măsură nu fac altceva decât ca imaginea finală să fie nefolosibilă !
În concluzie, Camera Raw reprezintă un instrument esențial pentru fotografi și profesioniști în domeniul fotografiei digitale. Prin intermediul său, utilizatorii pot obține control total asupra imaginilor lor, având posibilitatea de a ajusta culorile, luminozitatea, contrastul și multe altele, fără a compromite calitatea originală a imaginii. Această platformă puternică permite utilizatorilor să-și îmbunătățească și să-și personalizeze în mod unic lucrările.
Indiferent dacă sunteți un fotograf amator pasionat sau un profesionist experimentat, Camera Raw se dovedește a fi un partener de nădejde în călătoria dvs. spre crearea de imagini de excepție. Cu toate acestea, este important să învățați constant, deoarece în lumea fotografiei digitale, posibilitățile sunt nesfârșite, iar creativitatea nu cunoaște limite.
…
Postati un comentariu