Subscribe via RSS

3R. De la Canon RP la R6

By admin

După mai mult de un an de zile, timp în care am folosit (doar la nivel de hobby) Canon EOS RP m-am hotărât șă fac un pas înainte și profitând de oferta pieții, am cumpărat cu o reducere de 1.500 lei (deloc neglijabilă) un Canon EOS R6. Citisem mult înainte și am urmărit multe review-uri și comparații făcute pe youtube, de canale serioase de fotografie și independente. Chiar mi-l doream !

          Este clar, că este un pas înainte, nu uriaș, dar este !

          Un review despre Canon EOS RP am făcut în articolul ACESTA. Este un review corect din punctul meu de vedere, cu avantaje și dezavantaje ale aparatului… De aceea, în acest articol nu o să mai reiau anumite noțiuni despre aparatele mirrorless, ci voi arăta cam ce are și ce face în plus R6 față de RP. Nu am vreo pretenție că am făcut vreo analiză exhaustivă, ci probabil vor mai apărea și alte aspecte pe care le voi descoperi în timp. De asemenea, comparația nu este inspirată de pe alte site-uri, deși probabil și alții au făcut analize asemănătoare, nefiind eu cel care a descoperit apa caldă !
          Așa cum am spus și în acel articol, nu mă interesează partea de filmare, și de aceea nu sunt în măsură să fac aprecieri pe performanțele video, fiindcă nu am făcut teste în zona aceasta. Ceea ce pot să spun, că R6 este mult mai bun la acest capitol, deși se pare că se pare că sunt unele probleme cu supraîncălzirea la filmarea 4K (din ce spun unii), dar nu o spun din experiență ci din ce mi-am dat seama din review-uri. Cu toate acestea puteți găsi, în cazul în care sunteți interesați, multe review-uri pe partea de video !

          Fără a exista vreo ordine prestabilită, voi analiza, comparativ, mai multe funcții sau facilități.

          1. Sistemul de Autofocus

          RP este echipat, în comparație cu R6, cu un sistem de autofocalizare mai simplu, cu 477 puncte de focalizare. Deși este un sistem de autofocalizare eficient pentru scenarii de ordin general, există totuși oarece dificultăți în urmărirea subiecților aflați în mișcare rapidă. Mai greu să urmărească o pasăre în zbor sau un animal care fuge ! Deși RP a fost primul mirrorless care reușește să detecteze ochiul uman și să-l urmărească, cu o oarecare limitare, totuși trebuie să recunosc că în condiții normale de folosire poate face față cu o rată mare de succes în ceea ce privește focalizarea.

          R6 este echipat cu un sistem de autofocalizare Dual Pixel AF II, care oferă 1053 de puncte de focalizare automată pe întreaga suprafață a cadrului. Acest lucru asigură focalizarea corectă, cu o rată mult mai mare reușită, îmbunătățind considerabil urmărirea subiecților și ce este mai important, în mișcare rapidă. Aceasta face ca R6 să fie capabil să poată recunoaște și să urmărească ochii oamenilor, animalelor (câini, pisici, păsări etc), dar și vehicule în mers (raliuri, concursuri). Toate acestea se reglează din Menu. Cu cât categoria de subiect este aleasă corect cu atât urmărirea este mai eficientă.
În plus, tot aici, mai există o opțiune de AUTO, când aparatul va determina automat subiectul. Încă nu am încercat opțiunea de AUTO, dar probabil aici sunt implementați algoritmi de AI.

          2. Rata de cadre și performanța în rafală

          RP are o rată de cadre de maximum 5 cadre pe secundă, care scade drastic atunci când trebuie să urmărească subiectul. De aceea RP nu este indicat pentru fotografia de sport, ci mai mult pe fotografia statică ori pentru situații mai puțin dinamice.

          R6 este incomparabil mai bun la acest capitol ! Trebuie spus de la început că R6 are 3 moduri de declanșare: mecanică, așa cum o știm, cu obturator focal controlat electronic și care permite viteză de declanșare până la 1/8000 s (spre deosebire de RP care merge până la max 1/4000 s), activitatea obturatorului la a doua perdea și obturator electronic pe senzor. Aici trebuie spus că cele 12 cadre pe secundă sunt obținute doar dacă se folosesc bateriile dedicate (cea cu care a venit la pachet) de tipul LP-E6 NH și care trebuie să fie încărcate peste 60% din capacitate. Cine a lucrat cu sistemul Canon știe că tipul LP-E6 sunt folosite de multe aparate dSLR din zona profesională. Având vreo 3 baterii rămase de la dSLR-urile pe care le-am avut, am folosit de curiozitate acești acumulatori. Numai că, iconița H+ din display care indică rafală de 12 cps nu mai este verde ci albă, ceea ce indică o rată mai mică, de 8-9 cps. Chiar și în condițiile acestea este un lucru foarte bun ! Oricum este mult mai bine decât la RP…

          Pe modulul de declanșare electronic, când nu se mai aude niciun zgomot de declanșare, rafala maximă este de 20 cps. Aici sunt niște limitări, dar oricum este un lucru bun.

          Cu toate acestea, numărul de cadre pe secundă poate varia în funcție de baterie, așa cum am spus mai sus, de activarea opțiunii de WIFI, temperatura de lucru a aparatului, de dimensiunea fișierului și chiar de obiectiv. Oricum nu trebuie să vă faceți griji din această pricină fiindcă „scăderile” sunt mici !

          Dacă vorbim despre baterie, trebuie spus că în MENU la fila INFO BATERIE sunt afișate energia rămasă în procente, numărul de declanșări (exceptând filmarea) și starea de sănătate a bateriei. La RP nu există decât capacitatea rămasă simbolizată grafic și performanța de încărcare.

          Dacă tot am vorbit de performanțe la punctul 1 și 2, trebuie spus că acestea se datorează în mare măsură  tipului de procesor de imagine folosit de R6 – DIGIC X. RP folosește un procesor de tipul DIGIC 8.

          3. Stabilizare internă a imaginii

          După cum se știe, fratele mai mic, RP, nu are niciun fel de sistem de stabilizare internă. Singura stabilizare poate exista în obiectiv, fiind dependent de aceasta.

          În schimb, R6 (la fel ca și fratele lui mai mare – R5) dispune de un sistem de stabilizare în corpul camerei (pe senzor), o stabilizare internă pe 5 axe, numită și IBIS, Această stabilizare se adaugă la sistemul de stabilizare al obiectivului. Sistemul IBIS intră automat în funcțiune când este atașat un obiectiv RF cu IS. Acest lucru nu poate fi schimbat din Menu. Dacă se oprește IS pe obiectiv se va dezactiva și stabilizarea internă a aparatului, IBIS. Acest lucru este practic atunci când folosim un trepied și nu trebuie să mai folosim stabilizarea. Aici este bine de spus că este indicat să oprim stabilizarea când folosim un trepied doar pentru subiecți statici sau cel mult cu o mișcare foarte lentă.
În schimb, ca sfat, vă recomand ca în situația în care subiectul este dinamic și bineînțeles folosim un trepied, atunci să nu opriți stabilizarea, mai ales când este setată urmărirea subiectului, deoarece aparatul chiar dacă este fix (are un punct de stație stabil) va sesiza mișcarea subiectului în cadru și atunci invariabil va lucra stabilizarea. În felul acesta imaginea va fi OK !
În cazul în care obiectivul nu are stabilizare aparatul va folosi sistemul de stabilizare intern. Doar în acest caz, în Menu apare o opțiune de anulare a IBIS. Trebuie menționat, că atunci când se folosește un obiectiv cu montura EF (prin adaptor la RF) și acesta are IS, atunci IBIS intră automat în funcție exact ca la un obiectiv RF cu IS, ceea ce este un lucru extraordinar, deoarece putem folosi și obiectivele pe care le foloseam pe dSLR-uri.
Nu are sens să facem discuții despre avantajele IBIS, dar riscul de realiza „poze mișcate” se reduce foarte mult !

          4. Performanța în condiții de iluminare redusă

          Așa cum se știe, mai toată lumea care folosește imagini digitale știe că o mare problemă este zgomotul de imagine care apare la valori ISO mai mari și acesta se manifestă cu precădere în zonele mai puțin luminate din cadru.

          Indiferent de aparat, acest zgomot de imagine există, numai că el este mai accentuat sau mai puțin accentuat în funcție de modelul senzorului și al procesorului de imagine.

          Acum discuția se poate nuanța… Putem lua în seamă sau nu acest zgomot de imagine în funcție de ce așteptări avem de la fotografie – calitate, compoziție, originalitate etc. Dar nu vom discuta despre aceste așteptări fiindcă au fost analizate sub o formă sau alta în alte articole. La acest moment ne interesează calitatea tehnică a imaginii, adică zgomotul de imagine, detaliile etc.

          Odată cu apariția aparatelor mirrorless din punct de vedere tehnic s-a reușit în mare măsură reducerea acestui zgomot, acei „purici” care apar pe imagine.

          Din acest punct de vedere RP se descurcă binișor până la un ISO de cca 10.000, deși se poate fotografia și cu 40.000. Cu alte cuvinte cam până la un ISO de 10-12.000 RP produce un zgomot acceptabil care va putea fi atenuat total sau parțial într-o post procesare cu software specializat.

          În schimb, R6 datorită senzorului și al procesorului, poate folosi liniștit și un ISO de 25.000 ! ISO maxim este de 102.400 care poate fi extins la 204.800. Nimeni nu cred că va lucra normal cu un ISO de 102.400, deși în condiții extreme, în funcție de situație, dacă acea imagine ar putea fi folosită, eventual ca probă, dar nicidecum într-o expoziție !

          În concluzie R6 se descurcă mult mai bine în condiții de iluminare redusă.

5. Gama dinamică

          Așa cum spuneam și în alte articole, gama dinamică este capacitatea camerei de a capta atât zonele luminoase cât și cele întunecate din cadru. Aceasta se poate vedea practic când într-un cadru apare o zonă foarte luminată și lângă aceasta o zona mai puțin luminată. Este o situație des întâlnită în practică și dacă fixăm expunerea pe zona foarte luminată atunci restul cadrului este subexpus și de multe ori fără detalii. În schimb, dacă vom face expunerea pe zona mai întunecată doar aceasta va fi expusă corect, dar zona luminată va ieși supraexpusă, de cele mai multe ori va fi o zonă care nu va putea fi folosită din cauza lipsei detaliilor, numită și „zonă arsă”. Aici intervine post procesarea fișierului RAW în care se pot corecta aceste anomalii. Singurul risc este ca zonele foarte întunecate care au fost aduse la viață să prezinte un zgomot de imagine mai pronunțat. Ca fapt divers, în era filmului alb-negru gama dinamică se numea „latitudinea filmului” și depindea de calitatea materialului fotosensibil depus pe celuloid. Era exprimată în numere și reprezenta numărul de nuanțe de gri care puteau să apară între alb și negru.

          Revenind în zilele noastre, trebuie spus că gama dinamică a unui aparat este mult studiată și comparată și nu este un element de marketing, ceva ce ar scoate ochii cumpărătorilor, ci este o caracteristică tehnică foarte importantă.

          Un utilizator obișnuit va fi interesat mai puțin de gama dinamică a aparatului pe care îl deține. În momentul în care vrei ceva mai mult de la fotografie, gama dinamică este un aspect de care trebuie să ții seama, în sensul că trebuie să-ți cunoști limitele aparatului, ca la compoziție și înainte de a apăsa pe declanșator, să analizezi instantaneu în minte lumina din cadru și eventual să poți evita situații care știi că nu vor putea fi îndreptate în post procesare. De aceea acest aspect este foarte important și producătorii se luptă să ridice standardul cât mai sus.

          În cazul lui R6 pot spune că lucrurile sunt excelente, firma Canon reușind să facă niște lucruri foarte bune în această privință. Având la acest moment și un RP am avut ocazia să verific gama lor dinamică. R6 este mult peste RP, deși în condiții normale de lumină acesta din urmă s-a comportat foarte bine.

          Așa cum am spus mai sus, în scenarii cum sunt peisajele cu contrast mare, cadre cu iluminare extremă, pot spune că R6 face față cu succes în orice situație dificilă, fiindcă acesta oferă un grad mai ridicat de detaliu și acuratețe în zonele prea luminoase și cele întunecate din cadru.

          6. Alte diferențe

          Aici vom vorbi despre comparații de ordin tehnic, diferențe care nu sunt un capăt de țară, dar care la un moment pot fi determinante.

          a) protecția la praf și umezeală este mult mai bună la R6, deși nici acesta nu este perfect etanș, producătorul garantând până la o umiditate de 85%. Este rezistent la stropire și mai bine pregătit pentru condiții mai solicitante, care apar frecvent în timpul ședințelor foto aer liber sau în condiții variabile de vreme;

          b) bateriile țin mai mult la R6, de până de două ori mai multe cadre pentru o încărcare. Cu toate acestea în funcție de setări numărul maxim de cadre diferă, depinzând de pornirea stabilizării, pornirea sistemului de urmărire, temperatura exterioară, luminarea display-ului sau a vizorului etc;

          c) dacă vorbim de senzorii folosiți, trebuie spus că în comparație cu RP care are un senzor de 26 MPix, R6 are un senzor de 20,1 MPix (5472 x 3648) similar cu cel din EOS 1DX MarkIII. Chiar dacă rezoluția este mai mică, acesta nu este un inconvenient ! Poate pe unii îi deranjează că nu au 30 MPix ca R sau 45 MPix ca R5, dar din punctul meu de vedere este o rezoluție foarte bună atât timp cât calitatea imaginii este excelentă, mai ales dacă folosești cum se cuvine întreaga suprafață a cadrului. Cursa MPix-ilor este o problemă de marketing la acest moment și a devenit o problemă mai mult de mentalitate. Pe un full frame, 20 de MPix este o rezoluție foarte bună, cu mult peste nevoile unui utilizator obișnuit, chiar și câns gândește la printare de mari dimensiuni. Totul este ca acei pixeli să fie „de calitate”. Am mai discutat această problemă in alte articole anterioare ! Acum mulți ani, când începuseră să pătrundă masiv pe piață aparatele digitale și lumea auzise de MPixeli, ceea ce mă amuza cel mai mult era când mă întrebau unii despre 5DMarkII (care era vârful la acea dată) câți MPixeli are și erau dezamăgiți când le spuneam că 21 ! Făceau comparație cu aparatele compacte care aveau tot atât și costau cu foarte mult mai puțin… Erau persoane care nu ar fi înțeles că una este să îngrămădești 20 miliane de pixeli pe o suprafață de 24×36 mm și alta pe o suprafață de 5-10 mm, adică densitatea de pixeli/mm2 !!!

          d) LCD-ul la R6 este de 3 inchi (7,5 cm) cu cca 1,62 milioane de pixeli, față de 1,04 milioane cât are RP. Asta înseamnă că imaginea afișată pe LCD este mai detaliat, dar acest lucru este nesemnificativ ! La fel se întâmplă și cu vizorul electronic. La R6 sunt 3,69 milioane de pixeli, pe cand la RP 2,36 milioane de pixeli. Acestea sunt doar facilități și nu au nicio legătură cu fotografia. Totuși trebuie să spun că la RP există o mică întârziere a imaginii în vizor după declanșare. Această întârziere nu mai există sau mai bine spus nu poate fi sesizată la R6. Asta chiar mi-a plăcut !

          e) numărul de carduri.  La RP există un singur card SD, pe când la R6 există două sloturi pentru carduri SD (SD/SDHC/SDXC sau UHS-I), lucru foarte apreciat pentru cei care fotografiază la evenimente, la care compromiterea cardului fără a se mai putea recupera nimic ar fi o tragedie. Din Menu exista mai multe posibilități de a folosi aceste carduri, fie în paralel, fie separat. Eu deocamdată am ales ca pe ambele carduri, să se înregistreze, în paralel, JPEG (calitate maximă) + RAW. Deși am carduri de foarte bună calitate, rezistente la apă, șocuri, raze X etc (Lexar 1800X) nu se știe niciodată când din diferite motive unul s-ar defecta iremediabil, cu pierderea definitivă a fișierelor. Este o probabilitate foarte mică, dar ea există, ca de altfel la orice produs electronic… Dacă vorbim de mediul de stocare, este foarte indicat, indiferent că aveți un slot sau două pentru carduri, să folosiți carduri de cea mai bună calitate și cu rată de transfer mare. Lexar este un exemplu foarte bun ! Am folosit de-a lungul timpului numai acest tip de card și nu am avut niciodată nici cea mai mică problemă cu ele. Bineînțeles că în geantă mai am o rezervă de două carduri de 32 GB de tip SanDisk,, dar asta doar dacă cele inițiale, de 64 GB, s-ar umple și ar mai fi nevoie, deși drept să spun, o singură dată am umplut un card de 64GB cu JPEG+RAW. În schimb, pentru cei care lucrează frecvent evenimente este indicat să folosească capacitați de 128GB.

          f) fișierul în format HEIF este doar la R6, acesta fiind generat pentru imaginile HDR. Drept să spun nu sunt adeptul imaginilor HDR și nu știu dacă voi folosi așa ceva.

Mai trebuie să vorbim și despre gabaritul aparatului… R6 este puțin mai mare decât RP și mai greu cu cca 200 g decât acesta, în acest sens fiind mai apropiat de un dSLR. Chiar dacă este o senzație subiectivă acesta se simte mai bine în mână în comparație cu un RP.

          În final, pot spune că R6 are o calitate excelentă a imaginii atât în format JPEG cât și RAW, cu o gamă dinamică bună, cu  o rată de fotografiere în rafală foarte bună, cu o focalizare automată de top și o performanță foarte bună la fotografierea în lumină disponibilă redusă, fiind astfel, zic eu, alegerea potrivită a unui aparat foto care poate fi folosit în orice situație.

Spre pagina de start

Postati un comentariu