4G. Fotografia de peisaj
By adminFotografia de peisaj este o formă captivantă și expresivă a artei vizuale, care își găsește rădăcinile în încercarea de a captura și transmite frumusețea naturii în toată splendoarea ei. De-a lungul timpului, această ramură a fotografiei a evoluat într-o formă distinctă și rafinată, ducând la creații remarcabile și capturând momente efemere ale peisajelor terestre. Ansel Adams a fost un reprezentant de frunte al acestui gen fotografic. AICI puteți admira doar unele dintre realizările acestui mare fotograf !
In general imaginea de peisaj este utilizată de multe ori ca pretext pentru a se transmite diferite stări sufletești.
Subiectul principal este natura.
De multe ori astfel de imagini se mai numesc și „portrete de natură”, chiar dacă am arătat că noțiunea de portret presupune o ființă umană.
Dacă natura este subiectul în cadru aceasta poate fi folosită ca fundal sau ca subiect singular devenind astfel subiectul principal al cadrului.
Atunci când fotografiem oameni în natură, natura, prin mărimea și dominația acesteia, chiar dacă devine un fundal, în realitate ea îi micșorează importanța omului, care s-a dorit a fi subiectul principal.
Dacă însă se dorește ca în cadru să existe oameni care își desfășoară activitatea în natură, atunci natura nu mai trebuie să devină dominantă în cadru ci trebuie să reprezinte un fundal, un accesoriu, trecând ca importanță pe plan secund.
Un gen apropiat, în sens semantic, de fotografia de peisaj și care nu trebuie confundat cu aceasta, deși pe undeva se aseamănă cu aceasta, este fotografia care reprezintă „natura moartă”. Este un termen care provine din limba franceză – nature morte, echivalent cu termenul folosit în engleză – still life. Termenul „natură moartă” nu este asociat cu o imagine care conține ființe, care au fost vii și au murit, cum de multe ori este greșit înțeles ! Fotografia care reprezintă “natura moartă” este o imagine care surprinde obiecte statice, adesea natură statică, obiecte de uz casnic, flori, fructe sau alte elemente neînsuflețite. Aceste imagini sunt adesea create pentru a explora compoziția, lumina, umbrele și detaliile obiectelor, iar fotograful se concentrează pe aranjarea artistică a elementelor pentru a crea o atmosferă sau a transmite o anumită emoție, ceea ce în fotografia de natură se întâmplă mai rar.
Revenind la fotografia de peisaj trebuie să spun că sunt peisaje care se bucură de mare popularitate deoarece provoacă reacții emotionale, prin contraste de tonuri sau de culori. Internetul este bogat în astfel de imagini, mai ales în grupurile dedicate fotografiei de peisaj. Cu toate acestea, există riscul real ca ele să devină niște tipare, prin excluderea creativității. Nu de puține ori, sunt fotografi care văd o imagine foarte bună, poate care a devenit și virală și efectiv o copiază încercând, de cele mai multe ori fără succes, să meargă în locul respectiv și exact din același punct de stație să realizeze o fotografie identică. Nu țin cont de oră, de lumina care nu poate fi identică și de ce nu, de trăirile fotografului care a realizat imaginea inițială.
Mai trebuie spus, că o problemă des întâlnită, mai ales la începători, este de a supra-procesa imaginea, crezând astfel că va realiza o imagine supranaturală, alta decât cea reală și cu care este obișnuit un om, încercând să iasă în evidență uneori prin ceva anormal. De fapt, aceste imagini sunt produsul imaginației autorului și tocmai de aceea nu trebuie exagerat !
Cu toate acestea, o imagine procesată este măsură nu trebuie confundată cu o fotografie de peisaj dramatică, unde subiectul principal este format din mase intunecate de arbori, stanci, cladiri etc, care prin mărime, culoare sau contrast sunt dominante în cadru, ceea ce conferă acestuia un anumit grad de dramatism. Trebuie că cel care privește acea imagine să fie dominat de acele elemnte, dându-i senzația că participă la acel cadru, simțind atmosfera și simțindu-se în mijlocul lui. Această senzație se obține de obicei în imagini în care subiectul este amplasat într-un plan mai apropiat și de aceea dramatismul se diminuează cu cât cadrul este mai larg și subiectul mai îndepărtat. Cu toate acestea, o compoziție corectă, în care liniile de forță din cadru conduc privirea spre subiect, induce senzația privitorului că face parte din peisaj.
Atunci când natura are rolul doar de fundal în fotografia de peisaj vom căuta să plasăm subiectul, de obicei uman, în locuri care conțin fie un arbore singuratic, fie o apă curgătoare, plante sau alte creații ale naturii. Astfel subiectul este integrat în natură și trebuie să facă parte din compoziția cadrului.
In fotografia de peisaj trebuie să avem mai mare grijă asupra compoziției fotografice, încercând să respectăm regulile învățate !
Sfaturi:
– Când aveți elemente singulare încercați să balansați cadrul prin amplasarea subiectului într-o parte opusă și nu îl grupați cu elementul natural.
– Linia orizontului nu trebuie să apară pe mijlocul cadrului deoarece divizează cadrul în două părți egale. La fel se întâmplă și cu elementele naturale verticale. Dacă linia orizontului este situată deasupra subiectului atunci subiectul va fi subordonat naturii. Dacă linia orizontului este situată sub subiect atunci subiectul va fi cel care domină natura. Nu este de neglijat faptul că atunci cănd subiectul este de dimensiuni mai mici în cadru se poate sugera depărtarea și chiar adâncimea în cadru.
– Subiectul este scos în evidență prin aceleași metode pe care le cunoaștem: mărime, claritate, iluminare, contrast, culoare etc. Așa că încercați să folosiți aceste metode care vor da un plus de valoarea fotografiei.
– În cazul în care în cadru apar elemente naturale dezvoltate pe înălțime, cum ar fi arborii, vom surprinde imaginea pe un format al cadrului de „portret” iar în rest, de cele mai multe ori, folosim un cadru tip „peisaj”, un cadru orizontal.
După cum se știe, în fotografia de peisaj nu prea avem cum să mutăm subiectul pentru a ne ieși nouă o compoziție bună ! De aceea, pentru o compoziție corectă fie trebuie să mutăm punctul de stație, fie să ne îndepărtăm sau să ne apropiem de subiect. Asta o putem face mult mai ușor cu un obiectiv cu distanță focală variabilă (zoom-uri).
În cazul în care natura se află într-un plan îndepărtat se crează o senzație de spațialitate, de adâncime în care ne putem da seama cât de neînsemnat este omul în raport cu natura. Din contră, atunci când natura apare în plan apropiat, cel care privește imaginea se va simți ca făcând parte din natură, bucurându-se de farmecul ei.
Deși fotografia de peisaj pare la prima vedere ușor de realizat, practica a dovedit că este destul de greu să transmiți stări și sentimente cu un subiect static cum este natura.
Fotograful se află într-o infinitate de posibilități de a surprinde natura. Va trebui să se găsească la timpul și locul potrivit deoarece nu se poate face o regizare a cadrului. Profesionalismul fotografului de peisaj constă în folosirea tehnicii în special prin folosirea unui obiectiv adecvat și o expunere corectă în corelație cu ceea ce vrea să transmită dar și exploatarea tuturor posibilităților compoziției. Aceasta presupune timp, răbdare și de multe ori un echipament bun.
Dacă tot vorbim de echipament, aparatura folosită în fotografia de peisaj joacă un rol esențial în obținerea imaginilor de calitate. Fotografiile de peisaj beneficiază adesea de utilizarea aparatelor dSLR sau mirrorless, datorită controlului extins asupra setărilor, calității imaginii și a diversității obiectivelor disponibile. Obiectivele cu distanță focală largă, precum cele de 14mm până la 35mm, sunt preferate pentru a cuprinde un câmp extins, în timp ce obiectivele cu distanță focală mai mare pot fi utile pentru a izola detalii sau pentru peisaje mai îndepărtate. Nu uitați de filtrele fotografice ND și de polarizare circulară, care nu ar trebui să lipsească din trusa fotografului de peisaj ! La fel, un trepied, este de cele mai multe ori necesar…
Tipurile de fotografii de peisaj variază în funcție de subiectul și interpretarea artistului. Unele fotografii se concentrează asupra peisajelor naturale, precum munți, mări, păduri sau câmpuri, punând accentul pe detaliile complexe ale formelor și culorilor. Altele se orientează către peisajele urbane, surprinzând linii arhitecturale, jocuri de lumini și umbre specifice mediului urban.
Sfaturi generale pentru fotografii începători în domeniul fotografiei de peisaj:
- Cunoaște-ți echipamentul: Înainte de a porni într-o aventură fotografică, familiarizează-te cu aparatul și obiectivele tale. Înțelege setările și modurile de operare pentru a obține cele mai bune rezultate. Nu vei sta la fața locului să înveți setările aparatului !
- Lumina este esențială: Încearcă să fotografiezi în orele de aur, înainte sau după răsăritul și apusul soarelui, de obicei cu o oră, când lumina este caldă și creațiile tale vor beneficia de o atmosferă unică.
- Compune cu atenție: Acordă atenție compoziției, punând accent pe regulile de compoziție precum regula treimilor sau utilizarea liniilor conducătoare pentru a ghida privirea în cadrul fotografiei, contrastul, culoarea etc.
- Experimentează cu diverse perspective: Schimbă unghiul și perspectiva pentru a adăuga diversitate în colecția ta de imagini. Folosește înălțimi, unghiuri joase sau cadre neconvenționale pentru a surprinde peisajul într-un mod inedit.
- Post-procesare cu măsură: Investește timp în învățarea tehnicilor de post-procesare pentru a aduce imagini la nivelul dorit. Așa cum am arătat mai sus, nu exagera, ci menține naturalețea și esența peisajului.
Aceste sfaturi sunt de ordin general și pot fi completate de cititori la comentarii !!!
În încheiere pot spune, fără să greșesc, că fotografia de peisaj oferă oportunități infinite pentru exprimarea creativă și explorarea frumuseții naturii. Prin răbdare, experiență și pasiune, fiecare fotograf poate dezvolta un stil distinct și captivant în această formă artistică fascinantă.
M-am ferit să dau exemple de imagini în acest articol, deoarece acestea se găsesc în număr foarte mare pe Internet. De asemenea, alături de fotografiile de portret sunt printre primele imagini exersate de către începători și astfel fiecare are în portofoliu astfel de imagini.
Pe site-ul meu, la secțiunea de Peisaje puteți găsi câteva imagini reprezentative pentru acest gen.
Aceste sfaturi ar trebui să ofere un început solid pentru cei care abordează fotografia de peisaj. Vă încurajez să vă dezvoltați propriul stil și să fiți deschiși la experimente, pentru că fotografia este o formă de artă în continuă evoluție.
Tot ceea ce este scris în acest articol este rezultatul propriei experiențe și nu al culegerii informațiilor de pe diferite site-uri și nu am pretenția că subiectul este epuizat…
Postati un comentariu