3T. Balansul de alb (WB – White balance)
By admin“Nu exista reguli pentru fotografii bune, exista doar fotografii bune.”
Nu de multe ori s-a intamplat sa vedem poze cu o anumita dominanta de culoare, rosie sau albastra, fie pielea omului are o culoare nenaturala, stricand de cele mai multe ori acel cadru, chiar daca aveam de a face cu o compozitie perfecta. În afara de situatii alese special cu o anumita dominanta de culoare, care se incadreaza perfect în tema fotografiei, de cele mai multe un balans de alb incorect scade calitatea acesteia.
Trebuie sa retinem ca temperatura de culoare a unei surse de lumina, este extrem de importanta pentru acuratetea cu care este reprodusa o imagine, acest fapt fiind critic in multe tipuri de fotografie precum fotografia de moda, comerciala (de produs) etc.
De asemenea, probabil ati vazut fotografii de nunta în care mireasa are rochia de mireasa fie roz, fie nuante de albastru, desi în realitate ea era alba. Acesta este primul semn de intrebare asupra profesionalismului fotografului care a predat un astfel de material.
Aici nu este vorba de perfectionism, ci mai mult de profesionalism !
Din pacate, asa cum spuneam şi în alt articol, de foarte multe ori se merge pe ideea “multi vad putin cunosc” principalul obiectiv este castigul fara prea multa munca.
Prin stabilirea balansului de alb, de fapt, ii spunem senzorului aparatului digital care este albul pur, spunandu-i ce corectii de culoare trebuie sa faca.
Toate aparatele foto digitale au aceasta facilitate, fie ca este automata, fie personalizata pe anumite surse de lumina ori temperaturi de culoare. Indiferent de tipul aparatului, la setarile balansului de alb, vedem diferite pictograme ca in imaginea alaturata. De obicei, ele au explicatii in limba engleza, dar pentru intelegere le-am pus in limba romana.
Toate aceste setari au la baza temperatura de culoare a luminii.
Temperatura de culoare este temperatura (de obicei măsurată în grade Kelvin (K) la care radiația unui corp absolut negru fierbinte este asemenea cu aceea a culorii sursei de lumină. Aceasta definitie este cam greu de digerat pentru majoritatea utiliatorilor si de aceea voi arata sub forma de tabel, care sunt temperaturile de culoare in grade Kelvin pentru diferite surse de lumina :
– lumanare 2000 K;
– lampa cu vapori de sodiu 2200K;
– bec incandescent 100W 2800K;
– bec cu halogen 3400K;
– neon fluorescent 3800K;
– flash (blitz) electronic 5500K;
– cer innorat 6000K;
– cer senin 7000 – 10000 K.
Aceste valori sunt orientative, dar destul de apropiate ca valoare reala.
Acele pictograme au valori presetate de temperaturi de culoare, dar dSLR-urile au optiuni de setarea balansului direct in grade Kelvin.
Pentru a ne da seama cum influienteaza temperatura de culoarea o poza am atasat mai jos un exemplu. Sunt 3 imagini, prima si a treia au un balans de alb defectuos, in sensul ca in WB 1 a fost setata o temperatura de culoare K mai mica decat cea optima, pe cand in WB 2 a fost setata o temperatura de culoare mai mare decat cea optima. Asa cum am aratat mai sus, ne dam seama daca in cadru s-a facut un balans de alb optim, dupa cum arata culoarea alb. Daca este un alb apropiat de realitate, atunci putem vorbi de un WB corect.
Noi avem mai multe posibilitati sa fixam balansul de culoare…
1. Folosirea setarii automate, acel AWB, care de multe ori isi face pe deplin datoria. Cu toate acestea setarea automata da rateuri atunci cand in cadru apar mai multe surse de lumina, de genul lumina artificiala (fie incandescenta, fie neon, sau impreuna) si lumina naturala. In aceste situatii de obicei aparatul este pacalit ! Veti vedea in review-rile de specialitate ale aparatelor digitale, gen DPREVIEW sau altele, ca un loc aparte il ocupa modul in care aparatul face balansul de culoare in lumina artificiala si cat de bine ii reuseste acest lucru. Acesta este un punct slab al aparatelor digitale si de aceea, atunci cand pe langa lumina naturala avem si ceva lumina artificiala trebuie sa fim foarte atenti.
Din fericire, aceste neajunsuri se pot rezolva printr-o procesare ulterioara cu un editor de imagine. Cu toate acestea, pot sa spun, ca majoritatea modelelor apratelor digitale nu au probleme cu balansul de alb atunci cand se foloseste lumina naturala sau chiar un blitz !
2. Daca vrem sa fim cat de cat mai precisi, putem aprecia singuri cu ce fel de lumina avem de a face si sa apelam la setarea manuala a balansului de alb folosind acele pictograme, asa cum se observa in prima imagine. Este o metoda destul de precisa, atat timp cat temperatura de culoare reala se incadreaza in limite rezonabile fata de domeniul presetat al aparatului pe care il alegem.
3. In cazul in care detinem un colorimetru profesional si putem citi direct temperatura de culoare, putem seta direct temperatura de culoare K . Colorimetrele digitale sunt foarte scumpe, peste 4.000 lei, dar precizia citirii este foarte ridicata.
4. O alta varianta, mult mai ieftina decat colorimetrul, este folosirea ExpoDisc-ul. In prezent acesta este destul de folosit in randul fotografilor, deoarece ofera rezultate foarte bune in situatii critica, atunci cand avem mai multe surse de lumina, cu temperaturi de culoare diferite. Cu privire la ExpoDisc sunt pareri pro si contra… Din punctul meu de vedere cei cu pareri contra sunt cei care considera ca pot realiza un balans corect prin postprocesare. Acestia au dreptate 100%, numai ca de multe ori se scuteste un timp pretios prin folosirea Expodisc-ului, deoarece jpeg-urile ies cu un balans corect nemaifiind necesar procesarea culorilor. Folosirea Expodisc-ului este relativ usoara… In principiu, se seteaza balansul de culoare pe “personalizat” sau “custom”, se trece obiectivul pe MF, se ataseaza Expodisc-ul pe obiectiv, se expune, iar imaginea rezultata este utilizata de setarea “Custom WB” pentru pentru fixarea temperaturii de culoare. Apoi se pot face fotografiile. Oricum acest accesoriu este livrat si cu instructiunile practice de folosire.
5. O ultima varianta, gratuita, este folosirea fisierelor RAW, care se editeaza apoi cu programe specializate, de multe ori livrate odata cu aparatul. De asemenea exista varianta comerciala – Photoshop sau varianta gratuita – GIMP.
Probabil ati auzit de multe ori de termenul RAW si v-ati intrebat ce este si la ce foloseste ! Foarte simplist, fisierul RAW este fisierul brut, asa cum este livrat de senzor, o imagine neprelucrata. Ea arata diferit in comparatie cu ceea ce vedem noi in majoritatea cazurilor in cazul fisierelor in format JPEG, care sunt imagini prelucrate de softul aparatului. Avantajul fisierelor RAW este ca fotograful poate edita asa cum doreste el imaginea furnizata de senzor. Se poate interveni cu succes asupra balansului de culoare, expunerii, contrastului, claritatii (in anumite limite), eliminarea zgomotului de imagine, eliminarea unor defecte ale sistemului optic, etc. Practic “se developeaza” imaginea ! Singurul dezavantaj este timpul consumat cu prelucrarea si spatiul ocupat, care este de peste 1,5 – 2 mai mare decat cel ocupat de un fisier JPEG.
Sfatul meu este solicitati aparatului ca fiecare imagine sa fie salvata pe card in format RAW + JPEG, deci pentru fiecare cadru vom avea pe card un fisier brut si unul prelucrat. De asemenea recomand si stocarea ulterioara hard disk a ambelor formate, deoarece peste un timp poate veti avea o alta viziune asupra cadrului respectiv si este mult mai bine se reiei o prelucrare decat sa incerci sa mai modifici ceva.
============================================================
Incepand din data de 2 februarie 2013, am realizat o emisiune TV la un post local de televiziune, intitulata “Fotomagica”. Aceasta a fost difuzata in fiecare zi de miercuri, incepand cu ora 20. Cele 12 emisiuni pot fi vizualizate pe youtube:
Pagini din istoria fotografiei – https://www.youtube.com/watch?v=NZ1t_wMiAWY&t=20s
Expunerea in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=rSl1prruy-Y&t=348s
Fotografia de portret – https://www.youtube.com/watch?v=Ri2EO-gcPTI&t=6s
Metode prin care putem scoate in evidenta subiectul intr-o fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=R2AbkyMDY2I&t=56s
Spatialitatea in fotografie. Numarul si proportia de aur. Balansul de alb. Managementul de culoare – https://www.youtube.com/watch?v=uEMU-d7gY1I&t=39s
Introducere in compozitia fotografica – https://www.youtube.com/watch?v=v_olO6r3N6I&t=66s
Obiectivele și accesoriile folosite in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=_72-XFBihbE&t=47s
Genuri fotografice – https://www.youtube.com/watch?v=hhQ33eHdtP4&t=69s
Contrastul in fotografie. Incadrari si unghiuri folosite frecvent in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=w9WNNjbzS8M&t=47s
Introducere in sistemul foto digital – https://www.youtube.com/watch?v=yGEchAwWRd4
Discutii libere despre fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=unjxEBsapAE&t=50s
Implicatiile juridice in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=tbDKlFXHCpE&t=142s
============================================================
Atentie !
Folosirea unor pasaje din acest articol (maximum 500 de caractere) se poate face numai cu indicarea sursei, respectiv http://blog.fotomagica.ro cu link direct catre acest articol. De asemenea este interzis a se prelua fotografiile-exemplu care apar in articol, acestea fiind protejate prin Copyright.
3rd March 2012 at 4:30 pm
Va salut din nou. Ca toti fotografii intampin si eu probleme cu WB. De curand mi-am achizitionat un vivicap seculine pentru reglat balansul de alb. Pana acum foloseam grey card, cu rezultate foarte bune. Ca sa scap cu o cheltuiala mai mica am luat acest vivicap in loc de expo disc. Intrebarea mea legat de aceasta este, cum se foloseste corect acest capac. Din ce am gasit pe net trebuie masurata lumina incidenta nu cea reflectata. De multe ori da rezultate execrabile iar afara in lumina zilei nu reusesc sa fac balansul de alb cu acest capac. Afiseaza No good. As dori un sfat de la d-voastra pe aceasta problema. Va multumesc si va doresc sanatate.Alin.
3rd March 2012 at 7:23 pm
Acel vivicap este format din mici piramide din plastic si prin difractia luminii pe suprafata lentilei rezulta o medie a tonalitatilor. Diferenta intre chestia asta si expodisc, din punct de vedere constructiv, nu este mare fiindca folosesc acelasi principiu, poate materialul difera.
Nu trebuie pusa problema folosirii vivicapului sau expodiscului numai in lumina incidenta sau reflectata. Teoretic ar trebui sa fie folosibile in orice conditii, dar in realitate nu se poate intampla asa ceva, fiindca sunt situatii cu lumina laterala puternica si de alta temperatura de culoare si atunci de cele mai multe ori da erori la fixarea WB.
Asta se poate experimenta si practic si veti vedea ca asa este.
Nu intotdeauna in cadru, in afara unui studio, avem numai lumina incidenta sau numai reflectata… De aceea nu cred ca trebuie pusa asa problema.
Daca ati fixat un WB pentru un anumit cadru, atunci cand va miscati putin stanga-dreapta cu aparatul este posibil ca prima setare a WB sa nu mai fie cea corecta, datorita unor reflexii de lumina, chiar insesizabile si de aceea, cel mai sigur, ar putea sa va dea acele erori…
Pe de alta parte, cred ca ati folosit corect procedura de Custom WB descrisa la punctul 4 din articol…
De aceea, de cele mai multe ori, acestea sunt compromisuri care nu dau rezultate repetabile in orice conditii si de multe ori WB automat al aparatului face treaba mai buna !
Si eu sunt un maniac in ceea ce priveste WB…
De aceea va recomand sa renuntati la astfel de artificii de marketing si sa incercati sa lucrati in RAW, unde rezultatele sunt 100% si nu numai in ceea ce priveste WB ! Acolo, pentru precizie puteti folosi cu succes un grey card. Puteti seta aparatul pe RAW+JPEG, lucru de care se fereste lumea datorita capacitatii cardului. Este adevarat ca “developarea” unui fisier RAW este mai greoaie la inceput, dar rezultatele sunt excelente. Asa cum spuneam intr-un alt articol, nu este bine sa lasati aparatul sa-si faca de cap, fiindca nu intotdeauna softul aparatului prelucreza foarte bine fisierul brut cand il transforma in JPEG.
Eu mai am o solutie atunci cand folosesc 5DMarkII in situatii critice… Dau pe “Live View” si fixez manual temperatura de culoare “la ochi”, dar chestia asta o fac destul de rar de multe ori ca experiment. Nu stiu daca modificarea temperaturii de culoare (K) pe Live View se poate face si pe alte tipuri de aparate, dar este o metoda mult mai sigura.
5th June 2015 at 2:18 pm
Intrebarea mea este legata de expodisc si anume de faptul ca nu am inteles urmatorul aspect: in momentul in care fac balansul de alb cu expodiscul nu-l pot face cu blitz-ul extern fixat pe aparat? Mentionez ca am un Nikon D750 si un blitz YOUNGNOU 568EX si as dori sa fac balansul de alb atunci cand folosesc aparatul cu blitz extern montat intr-o incapere cu surse diferite de lumina.
8th June 2015 at 2:58 pm
Expodiscul nu poate face minuni…
M-am jucat si eu cu unul odata si mi-am dat seama ca este limitat totusi. Nu am incercat si cu blitzul dar ar trebui sa mearga fiindca principiul este acelasi.
Raman la sfatul pe care l-am dat si altora: incercati sa invatati sa prelucrati fisierul RAW chiar daca mananca mai mult timp, dar rezultatele finale vor compensa efortul. Acolo nu mai aveti treaba cu balansul de alb fiindca il puteti face fie “la ochi” fie cu o pipeta pe o zona gri.
8th June 2015 at 7:46 pm
Va multumesc foarte mult pentru promptitudine!