Subscribe via RSS

11C. Ganduri despre compozitia fotografica…

By admin

De multe ori incercam o abordare critica a unei imagini. Majoritatea persoanelor au in vedere atunci cand privesc la o fotografie: culorile, claritatea, marimea acesteia sau modul de inramare si mai putin anumite elemente care pot face deosebirea intre o imagine banala si o fotgrafie artistica.

In principiu o fotografie se poate face oricum…

Haideti sa ne gandim la fotografia de vacanta, de concediu, la o reuniune, o petrecere, unde pe primul plan punem amintirea. Omul chiar incepand cu 50.000 de ani in urma a dorit sa surprinda intr-un fel un crampei dintr-o actiune de a sa, prin picturile rupestre.  Astazi la fel, dorinta nu s-a schimbat, dar s-au schimbat uneltele, fiindca am evoluat. Si asa ajungem sa facem astazi fotografii doar pentru a avea o amintire si nimic mai mult.

De fapt, principalul rol al fotografiei este de a surprinde pe un mediu fizic o imagine si asta pentru a o avea cat mai mult in timp. Chiar daca aveti  un ochi foarte critic, invatat sa deosebeasca o imagine foarte buna de una banala, atunci cand veti vedea o fotografie pe care ati facut-o acum 20-30 de ani si care chiar daca nu indeplineste eu stiu ce parametrii tehnici sau compozitionali, ea va va misca in interior si mai mult ca sigur gandul imediat se va duce in acea perioada iar amintirile vor incepe sa lucreze. Acestea sunt cazuri particulare… Totusi nu trebuie sa asteptam 20-30 de ani pentru a ne misca o fotografie.

Trebuie spus de la inceput ca atat pictorii, cineastii, oamenii de televiziune cat si fotografii folosesc conventii comune in ceea ce priveste limbajul vizual, deci au in comun o gramatica. Cu toate acestea insa, asa cum vom vedea, aceste reguli de gramatica vizuala sunt de multe ori incalcate, dar in mod deliberat.

Deci limbajul folosit de fotografi in compozitie este folosit si in celelalte arte vizuale.

Aici vorbim doar despre reguli de compozitie si nu despre tehnica realizarii unor cadre, fiindca in televiziune si cinematografie exista tehnici specifice neaplicabile in fotografie si acestea sunt in general tehnici caracteristice pentru imagini in miscare: inserarea sau eliminarea unor cadre, crearea unor efecte video la trecerea intre cadre, defocusarea sau focusarea progresiva, manipularea timpului sub forma varierii numarului de cadre pe secunda etc.

Cu toate acestea, anumite tehnici sunt comune atat televiziunii cat si fotografiei. Principiile de iluminare sunt aceleasi, existenta unor tipuri de iluminari (lumina principala, lumina de modelare, lumina de contur, lumina de fundal),  un stop cadru in televiziune este identic cu o un cadru in fotografie.

Pe de alta parte, tehnica fotografica a “imprumutat” din televiziune o tehnica de editare numita “Croma Key” precum si alte principii de editare.

Indiferent de tehnica folosita, fie ca este o imagine fixa ca in cazul fotografiei sau a unei picturi, fie ca este vorba despre imagini in miscare, ca in cazul televiziunii sau cinematografiei, imaginile respective se adreseaza oamenilor.

Trebuie spus ca gradul de perceptie a omului difera de la o cultura la alta, de la o epoca la alta sau chiar de la o tara la alta si nu in ultimul rand de la un om la altul.

Trebuie în primul rând să-l facem pe privitor să-și pună anumite întrebări atunci când privește o imagine:

– ce vede în fotografie ?

– în ce contest a fost făcută fotografia ?

– ce reprezintă sau ce exprimă ?

– ce sugerează imaginea ?

– care este subiectul in acea imagine ?

Acum, pentru a face o fotografie buna, inainte de a discuta despre reguli si principii compozitionale in fotografie, un fotograf inainte de a apasa pe declansator, deci inainte de a realiza fotografia, asa cum spuneam intr-un alt articol, trebuie sa respecte 3 principii :

1. Reprezentarea clara a unui subiect in minte. Adica fotograful trebuie sa aiba in minte foarte bine subiectul pe care il va fotografia. Nu prea este indicat sa pleci la fotografiat fara un scop in sine, fara sa te gandesti la un subiect.

2. Trebuie sa-si focalizeze mintea pe acel subiect, sa se concentreze pe el.

3. Eliminarea elementelor inutile din cadru.

De exemplu, ne luam aparatul de fotografiat si dorim sa mergem sa fotografiem un anumit subiect. Ne gandim pe unde am putea gasi acel subiect, il cautam si dupa ce il gasim cautam o modalitate sa-l scoatem in evidenta si prin alegerea unui unui unghi bun cautam sa eliminam elemente inutile care ar putea ingreuna intelegerea fotografiei prin distragerea atentiei de la adevaratul subiect.

Acestea trebuie sa fie pentru Dvs. adevarate principii, atunci cand doriti sa faceti primii pasi in fotografie.

Din punctul meu de vedere, daca realizati corect acesti primi pasi, aveti sanse foarte mari sa va invatati creierul sa gandeasca fotografic.

Chiar daca la inceput este greu, in foarte scurt timp va veti forma un reflex de a fotografia ceea ce doriti si nu ce va ofera o anumita situatie.

Sigur ca pot exista si astfel de situatii atunci cand observati o imagine unica pe care nu ar trebui sa o ratati, dar aceasta trebuie sa devina o exceptie si nu o regula, adica sa asteptati doar situatii inedite, fiindca mai mult ca sigur nu veti intalni prea multe !

Formatul cadrului poate fi patrat sau in forma de dreptunghi, cu un anumit raport al laturilor. Acest raport urmeaza proportia de aur rezultata de la sirul lui Fibonacci.

Cel mai folosit este formatul dreptunghiular si poate fi folosit fie pe orizontal, numit landscape  (peisaj) sau pe vertical, numit portret.

Viata de zi cu zi ne dovedeste un lucru sigur… Atunci cand privim o imagine avem la dispozitie un singur simt: vazul.  Nu putem vorbi, cel putin deocamdata, de a analiza o fotografie folosind pipaitul, gustul, auzul sau mirosul.

De aceea rolul mentalului este mai accentuat, tocmai pentru a suplini incapacitatea celorlalte simturi in analiza unei fotografii.

In cazul unor mesaje simple putem folosi elemente singulare, dar atunci cand dorim sa transmitem sentimente, stari sau atitudini, lucrurile se complica si de aceea si elementele compozitionale sunt putin mai avansate.

De asemenea trebuie spus de la inceput ca mintea noastra este invatata sa citeasca de la stanga la dreapta si intotdeauna privirea intr-un cadru va avea aceeasi traiectorie si asta se face involuntar. Cu siguranta sunt alte popoare care au obisnuinta de a citi de la dreapta spre stanga, de sus in jos si de aceea sunt diferente in ceea ce priveste o anumita directie in cadru.

===========================================================

Daca doriti sa vedeti inregistrarea unor emisiuni despre fotografie realizate de mine pe postul local de TV, click AICI !

===========================================================

Atentie !

Folosirea unor pasaje din acest articol (maximum 500 de caractere) se poate face numai cu indicarea sursei, respectiv http://blog.fotomagica.ro cu link direct catre acest articol.

 

Postati un comentariu