Subscribe via RSS

18T. Aproape totul despre fotografia MACRO

By admin

“Daca  iubesti  suficient de mult  fotografia,  echipamentul  se  va  amplifica  cu  timpul,  se  va  alcatui  un  portofoliu  de fotografii  si,  daca  perseverezi,  va urma  si  succesul !   Vei  evolua  pe  propriul  tau  drum.”

Bruno Schreck

Fotografia macro este un gen foarte spectaculos, destul de accesibil, dar care cere multa indemanare, rabdare si uneori investitii consistente! Pe partea de “investitii” pot spune ca se poate realiza o fotografie macro si cu sisteme optice mai ieftine si accesorii uneori facute de noi.

Pentru cine doreste sa abordeze acest gen de fotografie nu cred ca-i strica un bagaj minim de cunostinte sau sfaturi, care pot conduce in final la o abordare mai usoara a acestui gen. Acest articol nu doreste sa epuizeze acest subiect (fiindca intotdeauna va mai fi ceva de spus), nu face demonstratii teoretice si nici practice, ci se vrea a fi doar un punct de plecare pentru intelegerea fotografiei macro si de ce nu, a o experimenta.
eyes-2De aceea, nu voi da nici exemple, fiindca toata lumea (sau aproape toata lumea) stie cum arata o fotografie macro, iar acestea sunt foarte multe pe Internet. Doar o imagine este data cu titlu de exemplificare !

Pentru a realiza fotografie macro se pot aborda mai multe metode…

Cu toate acestea insa o fotografie este ‘macro‘ in adevaratul sens al cuvantului atunci cand se foloseste un obiectiv macro dedicat, cu raport de marire 1:1, adica imaginea pe senzor/film are aceeasi marime ca si a subiectului pe care dorim sa-l fotografiem. Este cea mai indicata metoda pentru fotografierea obiectelor mici si foarte mici, de la distante relativ mari, de ordinul zecilor de centimetri.

Obiectivele macro 1:1 au distanta focala fixa si deschideri mari ale obiectivului. Cele mai uzuale sunt de 50mm/F2,8 si 100mm/F2,8 sau chiar de 150mm/F2,8. Cu toate acestea, exista destule zoom-uri care au si un mod de lucru ‘macro‘. Acestea nu sunt obiective macro in adevaratul sens al cuvantului, din punctul meu de vedere sunt un compromis, dar care rezolva cat de cat aceasta cerinta. Oferta de obiective macro este destul de diversificata la acest moment si acestea se gasesc pentru aproape orice montura  (Canon, Nikon, Fuji, Samsung, Sony etc) fie din gama DSLR fie Mirrorless, la preturi incepand de la cca 1.000 lei pana la 5-6 mii lei, in functie de performante optice si deschiderea obiectivului.

Acum sa vedem ce facem daca nu avem un obiectiv macro !

Cea mai la indemana metoda este de a achizitiona un aparat compact, care este relativ ieftin si are functie de fotografiere MACRO sau CLOSE-UP. simbol macroIn cazul in care detineti un aparat compact cautati in menu aceasta optiune si cu siguranta ea exista, mai ales daca este o generatie de aparat cat de cat mai noua. De multe ori exista inscriptionat pe rotita de menu un simbol de floare.

Si aceasta metoda este oarecum un compromis dar cu un aparat bunicel putem sa realizam imagini macro deosebite.

In cazul in care nu avem un aparat de tip compact cu care sa ne jucam putin si sa experimentam recomandarea mea este sa folositi DSLR-ul sau mirroless-ul din dotare cu obiective si accesorii suplimentare.

In toate celelalte metode descrise mai jos se pot folosi practic cam orice fel de obiectiv (chiar si vechile obiective de pe aparatele pe film ca re gasesc la preturi mici) dar care au o distanta focala normala, de cca 50 mm sau mai mare !

Pentru a realiza o fotografie macro, sau mai bine zis o fotografie ‘close-up’ se pot folosi si lentile close-up. Acestea sunt lentile care se monteaza pe obiectivul existent si care modifica distanta focala a acestuia. m-IHa3QwRY2NBDLLoIsq2QgDe obicei au grade diferite de marire (x1, x2, x4) si pot folosi cu succes atunci cand dorim sa fotografiem un subiect de la o distanta mica, de ordinul centimetrilor. Ele se vand, fie separat, fie seturi, putand fi combinate intre ele. Cu toate ca este o modalitate ieftina, calitatea fotografiei scade prin folosirea acestor tipuri de lentile, avand in vedere ca pe obiectiv mai apare o sticla care nu intotdeauna este tratata chimic iar calitatea este inferioara celor folosite in obiective. Atentie cand le cumparati/comandati sa fie pe marimea filetului obiectivului pe care le veti folosi. Se pot folosi practic pe orice fel de obiectiv, chiar si cel de KIT. Chiar daca este o modalitate ieftina de a realiza fotografie macro, acesta poate fi un inceput pentru a starni interesul pentru acest gen de fotografie.

burdufO alta modalitate de a te apropia foarte mult de subiect este folosirea tuburilor de extensie macro si a burdufului macro. Acestea se intercaleaza intre corpul aparatului si obiectiv. Practic se departeaza foarte mult obiectivul fata de planul senzorului sau al filmului. Atat burduful macro cat si tuburile macro, numite si tuburi de extensie, permit folosirea unui obiectiv care nu poate focaliza suficient de aproape pentru o fotografie macro. Dezavantajul major al acestei metode este acela ca se  reduce considerabil cantitatea de lumina care ajunge pe senzor, cateodata fiind obligati sa folosim surse suplimentare de lumina, despre care vom vorbi mai jos. Avantajul major este pretul foarte scazut in comparatie cu obiectivul macro, putand fi achizitionate cu sume pana in 2-300 de lei. De obicei acum se folosesc in mod curent tuburile de extensie. El pot fi si ‘automatizate’ in sensul ca se transmit toate comenzile de la aparat spre obiectiv.

obiectiv inversO metoda mai putin folosita este inversarea obiectivului cu ajutorul unui inel inversor. Practic, obiectivul se intoarce sau peste obiectivul normal se aplica un obiectiv inversat.  Astfel se pot fotografia obiecte de la cca 1-2 cm dar cu riscul unei vignetari puternice (adica inegrirea colturilor cadrului). Aceste inele se gasesc la preturi modice numai ca trebuie sa fim atenti la diametrul filetului. In cazul in care se foloseste doar un singur obiectiv intors este logic ca la partea care vine pe body va trebui sa existe un adaptor pentru montura respectiva.

super-macro-setupIn cazul in care se va folosi un obiectiv intors peste obiectivul aparatului va fi necesar doar un singur inel care va avea pe o parte marimea filetului obiectivului de pe aparat si pe cealalta parte marimea filetului de pe obiectivul intors. Este o treaba simpla si ingenioasa care va poate permite sa mariti imaginea subiectului foarte mult, ajungand ca pe senzor/film imaginea acestuia sa fie de cateva ori mai mare. formare imagine 1Este exact ca si cum ne-am uita cu o lupa la subiect. In imaginea exemplificativa alaturata s-a folosit simbolul unui om doar pentru intelegere, dar este lesne de inteles ca nu putem face o imagine macro unui om prin aceasta metoda !

Indiferent de metoda folosita, provocarea suprema in fotografierea macro o reprezinta adancimea campului de profunzime (DOF), despre care am mai discutat in alte articole. Cu cat obiectivul este mai deschis, deci o diafragma mica ca numar, campul de profunzime este foarte foarte ingust in fotografia macro, de ordinul milimetrilor.  Acesta se mareste cu cat inchidem diafragma obiectivului.

In cazul folosirii burdufului sau a tuburilor de extensie lumina care ajunge pe senzor/film scade foarte mult si aproape este obligatorie folosirea luminilor suplimentare. Ba mai mult, in cazul in care dorim sa mai marim putin adancimea campului de profunzime, adica sa se vada clar o parte cat mai mare a subiectului vom fi nevoiti sa inchidem diafragma obiectivului cu o consecinta directa in pierderea cantitatii de lumina. Sigur ca avem posibilitatea pentru a realiza o expunere buna sa folosim timp de expunere lungi si foarte lungi, dar acest lucru il putem face doar in cazul subiectelor neinsufletite.

De aceea vom fi practi obligati sa folosim lumini suplimentare. Cele mai la indemana sunt blitz-urile macro  dar care au uneori niste preturi care pot descuraja un fotograf incepator si care doar doreste sa experimenteze fotografia macro. Totusi se pot face fel de fel de “inginerii” care sa furnizeze o cantitate de lumina suplimentara fie prin folosirea unor blitzuri vechi (cel putin doua bucati) printr-un sistem de adaptare a lor la nivelul obiectivului, fie printr-un sistem de LED-uri cu lumina alba montate pe un inel care va fi adaptat pe partea din fata a obiectivului. Personal pentru a experimenta fotografia macro am folosit ambele sisteme, dar cel cu LED-uri este cel mai la indemana si cel mai ieftin posibil mod de a avea o lumina continua suplimentara. blotz macroAm folosit 30 de LED-uri cu lumina alba si cu un unghi de dispersie a luminii foarte mare (120 grade) si alimentate de la un incarcator mai vechi de telefon mobil. Aici trebuie sa tineti cont de limitarea curentului maxim care trece prin LED. Ledurile le-am luat la o suma modica, toate la cca 1 usd de pe ebay. Daca nu stiti sa folositi sistemul ebay veti gasi pe acest blog un articol  in acest sens !

O alta modalitate de a obtine un DOF mare este folosirea softului specializat in combinarea cadrelor, gen  utilitarul gratuit “Combine ZM” care isi face cu succes treaba. Acesta se poate descarca de aici. Practic, se realizeaza mai multe cadre cu focalizari diferite si prin recombinarea acestora, tot cadrul apare ca fiind “in focus”.

Un accesoriu de care nu ne putem lipsi este trepiedul fotoSi aici oferta este extrem de diversificata, dar pentru inceput in cazul in care nu aveti un trepied este bine sa achizitionati unul ! Puteti lua unul foarte ieftin pe care sa-l folositi pentru experimentarea fotografiei macro, dar este bine sa va ganditi ca trepiedul pentru un fotograf (care se respecta) este indispensabil si de aceea sfatul meu este sa achizitionati unul “de toata ziua” pe care sa-l folositi si in alte situatii. Preturile difera si la aceste articole in limite foarte mari de la cca 100 de lei pana la cateva mii de lei, cele cu picioare din fibra de carbon. De obicei preturile sunt in functie de materialul folosit, inaltimea maxima si minima, greutatea maxima suportata, greutatea proprie, dar si alte caracteristici proprii ale capului trepiedului.

Ca ultime sfaturi…

Atunci cand doriti sa fotografiati insecte, trebuie sa aveti foarte mare rabdare, focalizarea sa o realizati manual, in principiu pe ochii acestora.

Daca doriti sa fotografiati o insecta pe o floare, folositi un trepied, focalizati manual pe o anumita parte a florii, inchideti putin diafragma si asteptati… Pentru a nu speria insecta, declansati de la distanta, prin folosirea unor declansatoare prin cablu sau radio. Si pentru a atrage insectele, folositi o solutie de apa cu zahar sau miere de albine pe care o pulverizati pe floare si insectele nu vor intarzia sa apara! De asemenea picaturile de apa vor fi mai imobile si isi vor pastra mai bine formele.

O metoda pe care o detest si pe care nu o recomand, este prinderea insectei, mentinerea acesteia un timp relativ scurt in frigider pentru a deveni imobila si apoi fotografiata. Desi este folosita de unii, o consider o metoda barbara, de a chinui o vietate pentru simpla noastra placere, metoda cu care, asa cum am aratat, nu o agreez si nici nu o recomand nici macar ca incercare.

Ca setari, puteti folosi orice setare a camerei care duce la o expunere buna si un camp de profunzime cat mai mare. Se poate folosi atat modul de expunere ‘manuala’ dar si cel de ‘prioritate de diafragma’. Incercati sa mentineti un ISO la o valoare mica, de preferat cea mai mica valoare pe care o permite aparatul, tocmai pentru a elimina orice urma de zgomot de imagine. Balansul de alb trebuie sa fie unul corect ! Fie folositi AWB (balansul de alb automat) fie il potriviti Dvs in functie de sursa de lumina. Prelucrarea fisierului RAW va scapa de aceasta grija !

Folosirea unui cablu declansator pe fir poate elimina orice trepidatie a camerei din momentul declansarii. In cazul in care aveti un DSLR cautati in menu daca aveti o optiune care blocheaza oglinda. In fotografia macro o astfel de optiune este foarte utila deoarece se elimina si ultima sursa de vibratie !

In cazul in care nu aveti un declansator prin fir puteti folosi o alta optiune pe care o are orice aparat foto digital si anume intarzierea la declansare care de obicei este de 2 sau 10 secunde !

Ca un ultim sfat incercati sa plasati subiectul, atunci cand este posibil, pe un fundal in care sa iasa in evidenta si nu unul cu care sa se confunde. In cazuri extreme si atunci cand subiectul va permite (!) puteti sa improvizati un fundal dintr-o simpla coala de hartie colorata sau mai bine, daca spatiul permite, schimbati unghiul de fotografiere. In general compozitia este libera si nu ar fi o greseala sa amplasti subiectul central, dar cu conditia ca acesta sa ocupe o suprafata cat mai mare din cadru !

Ca accesorii recomandate, amintim pe cele uzuale cum sunt trepiedul, cablu de declansare, prin fir sau prin radio, blitz macro, care ajuta practic in orice situatie, dar si altele mai rar folosite, cum sunt sistemele de cremaliera, standuri pentru fotografiere macro,  blende (reflectoare) de diferite marimi, de obicei mici, etc. Dintre acestea, blendele pot fi foarte utile in activitatea zilnica a fotografului (amator, dar mai ales profesionist), deoarece cu ajutorul acestora se poate redirija o cantitate de lumina cu costuri foarte mici. Chiar si in fotografia macro in cazul in care nu avem la indemana pe moment nicio sursa suplimentara de lumina, o blend poate face minuni !

============================================================

Daca doriti sa vedeti inregistrarea unor emisiuni despre fotografie realizate de mine pe postul local de TV, click AICI !

============================================================

Atentie !

Folosirea unor pasaje din acest articol (maximum 500 de caractere) se poate face numai cu indicarea sursei, respectiv http://blog.fotomagica.ro cu link direct catre acest articol. De asemenea este interzis a se prelua fotografiile-exemplu  care apar in articol, acestea fiind protejate prin Copyright.

Postati un comentariu