Subscribe via RSS

9D. Digital versus film – eterna confruntare !

By admin

“O fotografie buna este aceea care marturiseste un eveniment, atinge inima si schimba conceptele persoanelor care au vazut-o. Intr-un cuvant, este eficienta.”

Irving Penn

 

Cu greu m-am decis sa scriu acest articol, desi aceasta problema a inceput sa fie dezbatuta incepand cu cel putin 10 ani in urma, a continuat si probabil va continua mult timp de acum inainte !

Este greu sa faci o comparatie intre sistemul pe film si sistemul digital, atat timp cat nu ai lucrat cu ele… Sa iei articole de pe Internet sa le adaptezi, fara sa stii despre ce este vorba, sa incepi sa-ti dai cu “presupusul” despre fotografia pe film, fara sa fi facut un film vreodata sau fara sa-l prelucrezi singur de la cap la coada si apoi sa faci copierea pe un aparat de marit clasic, mi se pare imoral. Din pacate am citit astfel de articole, in care se vorbea 90% despre digital, fiindca astea erau singurele cunostiinte si concluzia finala era ca filmul nu se mai merita ca procesarea costa scump !!!

Ca o persoana care a lucrat peste 20 ani numai pe film, alb negru si color (fiindca nu era digitalul !!!) si de aproape 10 ani pe digital, pornind de la un 3 MPix in 2002, care desi era un “no name” era un lucru mare pentru acele timpuri si schimband chiar si sistemul pe digital (Pentax si ajungand la Canon) din mai multe motive care nu fac obiectul prezentului articol, cred ca cel putin pot sa-mi dau cu parea despre aceasta confruntare si sa vedem in continuare daca se mai merita sau nu abordarea sistemului pe film.

Acest articol nu are menirea de a scoate in evidenta un sistem anume sau vreun nume de firma, ci doresc ca fiecare sa traga o concluzie, punand in final in balanta avantajele si dezavantajele fiecarui sistem. Bineinteles ca orice comentariu este de folos !

De asemenea, nu uitati ca fotografie se poate face cu orice aparat si de aceea aici nu vom vorbi de despre compozitie ci numai despre tehnica fotografica…

Pentru ca toata lumea stie ce este un aparat foto digital, nu voi explica prea mult despre acestea, fiindca am facut-o fara sa vreau in toate celelalte articole postate pana acum. Ceea ce voi face, voi prezenta foarte putin mediul pe film, pentru cei care nu l-au prins si stiu cate ceva de prin auzite, sau au vazut doar cum arata un aparat clasic pe film, numit si “analogic” in comparatie cu notiunea de “digital”.

Ar mai trebui sa stiti ca aparatele cu film sunt cu vizare directa sau SLR (pe intelesul tuturor cu vizarea prin obiectiv). In link puteti observa cum se formeaza imaginea in cazul SLR-urilor. Diferenta intre SLR si dSLR (notiune des intalnita si folosita astazi) este ca in locul filmului exista senzorul, in rest totul este la fel, imaginea care trece  prin obiectiv este reflectata de oglinda in prisma si apoi in ocular. Pe perioada expunerii oglinda este ridicata, mecanic sau electromecanic si lumina ajunge pe film sau senzor.  Intrucat nu are sens sa vorbim despre senzori fiindca am mai facut-o, cred ca ar fi cazul sa vorbim foarte putin despre filme.

In general, ele sunt negative alb-negru sau color sau pozitive color (diapozitivele, despre care probabil ati auzit, cele care se proiecteaza pe un ecran). Nu are sens sa vorbim despre cum se formeaza imaginea pe film, despre halogenura de argint sau alte elemente fotosensibile,  fiindca nu va ajuta la acest moment. Cu toate acestea trebuie sa stiti ca un film se compune dintr-un suport transparent facut din diferiti poliestri (in trecut folosindu-se nitroceluloza sau cum era cunoscut de “film pe celuloid”, foarte inflamabil si care se putea chiar si autoaprinde) si o gelatina depusa pe acest suport, care de fapt este o emulsie fotosensibila formata din cristale de saruri fotosensibile de argint, urmand apoi un strat protector antireflex foarte fin.

Cand vorbim despre negativ, la alb-negru, imaginea este “inversa”, albul este negru si invers, la fel si nuantele de gri, iar la color vorbim despre inversul format de culorile complementare.  Prin expunerea imaginii pe o hartie fotografica, la fel, negativa, imaginea devine pozitiva, adica apare asa cum o percepem noi in realitate.

Cele mai uzuale, dupa formatul lor, filmele sunt de format mic, format 36/135 sau mediu 120. Se mai folosesc si filme de format mare, numite si planfilme.

Filmul format 36/135 este acel film ingust si perforat cunoscut de toate lumea, folosit la aparatele foto obisnuite. Este cel mai folosit film si a fost cel mai folosit film incepand din anul 1934 cand a fost introdus de Kodak. Latimea filmului este de 35 mm si este perforat pe margine, pentru a putea fi transportat in aparat cu ajutorul mecanismului crucii de Malta. Dimensiunea standard a unui cadru este de 24x36mm. Pe un film se pot capta 36 de cadre. Ca o paranteza, unele aparate foto digitale se numesc “full format” deoarece au aceasta dimensiune la senzor.

Filmul format mediu, formatul 120, este numit si film lat si este folosit astazi de fotografii profesionisti. Dimensiunile standard ale cadrului sunt de 6×6 cm, folosite de aparate cum sunt Hasselblad si de 6×4,5 cm (numit si formatul 645) folosite de aparate cunoscute cum sunt Mamiya, Bronica, Kiev. Mai exista aparate, mai vechi, care folosesc si formatul 6×9 cm. Pe un film se pot capta 8, 12 sau 16 expuneri in functie de marimea cadrului. Mai exista si un format 220, care este aproape dublu ca lungime. In fotografia atasata se poate vedea un film lat si unul ingust.

Asa cum am spus, exista si filme format mare, numite planfilme deoarece acestea nu sunt rulate pe un ax cum sunt cele de format ingust si mediu. Acestea se monteaza in casete speciale si sunt folosite astazi, doar in lucrari pretentioase de arhitectura sau de peisaje.

In general, filmele alb negru se developeaza cu ajutorul unor solutii de revelator si fixator. Cele color se developeaza cel mai adesea prin procesul C-41. Nu are sens sa adancim acest subiect.

Acestea fiind spuse, sa analizam fiecare sistem, cu avantajele si dezavantajele sale. Acestea nu sunt limitative si sunt rezultate din practica. Unele avantaje la un sistem nu mai apar ca dezavantaje la celalalt sistem fiindca nu are sens sa incarcam articolul. Daca cineva a observat si alte avantaje/dezavantaje este rugat sa le posteze la comentarii, cu multumirile de rigoare !

SISTEMUL PE FILM

Avantaje :

– Gama dinamica (dynamic range – DR), este principalul avantaj al filmului in comparatie cu digitalul. In mare, gama dinamica este raportul dintre zonele luminate si zonele intunecate ale cadrului. La acest capitol, senzorul digital sta cel mai rau in comparatie cu filmul sau ochiul uman.

– Pe film se pot face expuneri oricat de lungi, ceea ce nu se poate face pe digital, avand in vedere ca la expuneri mai lungi senzorul se incalzeste cu rezultate negative in ceea ce priveste rezultatul final. Expunerile lungi se folosesc de obicei in fotografia de noapte, dar mai ales in astrofotografie. In astrofotografie, digitalul a gasit un compromis in sensul compunerilor mai multor imagini.

– Pe aparatele cu film se pot face expuneri multiple pentru acelasi cadru, pe cand pe digital aproape niciodata. Dar si in acest caz, in digital,  se pot combina  imaginile in programe de editare.

– In cee ce priveste culorile, filmul se pare ca poate reda o mai mare gama de culori decat senzorul digital, iar in fotografia alb negru filmul este net superior senzorului digital. Chiar daca fisierul digital se poate modifica pe calculator, programele de editare nu pot face minuni in acest sens.

– Filmul nu se sterge, nu are probleme de compatibilite ca in cazul fisierelor digitale. La un moment dat  fiecare ne-am lovit intr-un fel sau altul de aceasta (ne)compatibilitate.

Dezavantaje :

– O arhiva de filme, fotografii printate, se poate ordona si indexa mult mai greu decat fisierele digitale. In acest caz, digitalul este net superior filmului.

– Imaginile captate le poti vedea mai tarziu, dupa prelucrare, in comparatie cu fisierele digitale care se pot vizualiza imediat pe LCD-ul aparatului.

– Filmul necesita spatiu de depozitare mai mare si uneori se cer anumite conditii de temperatura si umiditate.

– Filmul are termen de valabilitate, inauntrul caruia isi pastreaza caracteristicile fizico-chimice. La fisierul digital nu putem vorbi de asa ceva.

– Costul de procesare a filmului, oricat de mic ar fi este mai mare decat al imaginii digitale care nu costa nimic ! De aceea se pot trage mii de cadre fara costuri. Un fapt care balanseaza oarecum situatia este costul mare sau foarte mare al aparatelor foto digitale in raport cu cele pe film, fara sa mai vorbim de unele precautii necesare aparatelor digitale.

SISTEMUL DIGITAL

Avantaje :

– Din punctul meu de vedere cel mai mare avantaj al digitalului este acela ca poti schimba ISO (sensibilitatea senzorului) oricand si in limite extraordinar de mari. Canon 5D MarkII ajunge la un ISO de 25.600 cu rezultate folosibile. La film nu este posibil sa schimbi sensibilitatea acestuia. Totusi la aparatele de format mediu se poate schimba rapid caseta din spatele camerei care are filmul, iar la planfilme, la aparatele de format mare, nu ar fi un inconvenient acest fapt, deoarece filmul se schimba la fiecare imagine.

– Un alt avantaj major al fotografiei digitale este prelucrarea pe calculator cu ajutorul programelor de editare, cu avantajele si uneori cu dezavantajele sale.

– White balance, balansul de alb, in fotografia color, se face foarte comod in raport cu filmul, la care se folosesc filtre speciale atasate, numite filtre de conversie, care sunt destul de scumpe si ocupa spatiu.

– Timpul de expunere minim este mic in raport cu aparatele clasice. Sa nu uitam ca un aparatele clasice pe film au uzual cel mai scurt timp de expunere de 1/500 s sau 1/1000 s , pe cand aparatele digitale datorita obturatoarelor electromagnetice controlate electronic au timpi de expunere uzuali de 1/8000 s.

– Asa cum am aratat, nu este de neglijat nici faptul ca spatiul de stocare este mic (un hard disk) sau card in raport cu filmul. Trebuie totusi de amintit si incidentele care pot aparea cu dispozitivele electronice. Multe persoane au patit-o cand in mod iremediabil, din punct de vedere fizic, s-a defectat un dispozitiv de stocare. Chiar si eu am patit-o prin pierderea unor fisiere unice. Daca in momentul stergerii sau formatarii accidentale exista calea restaurarii fisierelor si asta daca fisierele pierdute nu au fost suprascrise, in cazul defectelor fizice sau electronice, recuperarea datelor este posibila dar costisitoare, de multe ori pretul cerut pentru recuperare fiind prea mare in raport cu valoarea fisierelor.

– Nu in ultimul rand, comoditatea cu care sunt produse imaginile poate constitui principalul avantaj pentru majoritatea persoanelor.

Dezavantaje :

– Rezultate dezastruoase la expuneri incorecte din cauza pierderii informatiei in cadrul digital. La film nu prea se intampla asa ceva, decat daca sunt greseli de prelucrare sau se voaleaza filmul si devine tot negru. Cu toate acestea, datorita vizualizarii imediate a imaginii se pot face corecturile de rigoare fara costuri suplimentare. Din punctul meu de vedere acest fapt a dus la scaderea calitatii in fotografie… Astazi oricine care isi ia un aparat digital trage foarte multe cadre pana ii iese ceva expus corect, facand de multe ori totul haotic, de multe ori fara sa gandeasca. Dar nu asta este regula… Multi aleg calea mai grea si se apuca sa citeasca sa vada de ce se intampla asa !

– De obicei in zonele intunecate ale cadrului culorile sunt denaturate, fara sa  mai vorbim de zgomotul de imagine suplimentar.

– Unul dintre marile dezavantaje este costul mare ocazionat cu schimbarea sistemului. Cel care a schimbat un sistem stie despre ce este vorba… Aparatul in sine (body), obiective, blitz-uri… La randul meu, la un moment dat am trecut de pe Pentax pe Canon si asta cu costuri suplimentare. Se pierde la vanzarea aparaturii si uneori destul de mult si dai mai mult pe noile aparate, deci din punct de vedere economic pierzi de doua ori. Dar ce mai conteaza cand placerea este mare !!!

Chiar daca am enumerat avantajele si dezavantajele fiecarui sistem, personal eu nu va pot spune si nici macar sugera sa treceti de pe film pe digital sau invers. Ideal este folositi ambele sisteme. Digital pentru lucrari curente, evenimente, si filmul de format mediu pentru lucrari de calitate, peisaje sau print-uri pe suprafete mari sau foarte mari.

De aceea nu poti sa spui care sistem este mai bun… Este ca si cum ai compara mere cu pere. Ceea ce trebuie avut in vedere este satisfactia si scopul final.

Partea rea este ca testele comparative sunt facute de majoritatea review-urilor intre digital si fisierul digital rezultat in urma scanarii filmului, pentru a exista un numitor comun al acestei comparatii. In acest caz trebuie sa luam in considerare ca se interpune un dispozitiv – scaner-ul, care difera de la o firma la alta. Exista scanere bune pentru birou si aproape nefolosibile pentru scanarea filmelor si scanere specializate pentru scanarea filmelor unde calitatea este excelenta. De asemenea mai exista si rezolutia la care se scaneaza filmul si adancimea de culoare. Acestea sunt variabile care in final pot schimba semnificativ balanta in favoarea unei parti.

Cred totusi ca puntea de legatura dintre film si digital este totusi un scaner de foarte buna calitate, specializat pe scanarea filmelor.Un exemplu puteti vedea aici !

Cu toate acestea, nu trebuie uitat ca filmul are in spatele lui o istorie de 150 de ani… Asta nu inseamna nostalgie, inseamna de a lua ceea ce este bun de la fiecare sistem. In mod real, s-a demonstrat ca pentru a ajunge la rezolutia unui film de 35 mm iti trebuie 25 MPix in digital, iar pentru a ajunge la rezolutia reala a unui format mediu, de 6×6 sau 6×4,5 cm iti trebuie o rezolutie de 100 MPix. Acest fapt are influenta semnificativa atunci cand se folosesc doar anumite parti din cadru sau cu alte cuvinte cand facem un “Crop”. Acest lucru spune mult, iar aceste rezolutii se pot obtine si din scanarea de calitate si uite asa ne invartim in jurul cozii !!!

Citeam acum vreo 2-3 luni ca in urma unui studiu efectuat in SUA, 40% dintre fotografii profesionisti inca folosesc filmul. Pe de alta parte, tot in SUA, exista reviste de specialitate care nu accepta spre publicare fotografie digitala. Una dintre acestea este “Arizona Highways“. Aceasta publicatie a fost infiintata in anul 1925 si este foarte cunoscuta in SUA, cu multe premii si aprecieri pe plan international. Aceasta nu primeste spre publicare decat fotografie pe film, foarte rar in format ingust si adesea pe format mediu si planfilm. Ei considera ca digitalul nu a atins calitatea filmului, cel putin pana la acest moment.

Desi se credea ca aparitia fotografiei digitale va ingropa definitiv fotografia pe film, aceasta nu s-a intamplat !

Asa cum se stie, aparitia si dezvoltarea radioului nu a scos din circuit presa scrisa, aparitia TV nu a distrus cinematografia, Internetul nu a distrus alte forme de comunicare…

Tot ceea ce  s-a realizat a fost comoditatea si scaderea in popularitate a vechiului sistem, dar nimeni nu poate spune ca acestea nu pot coexista !

============================================================

Daca doriti sa vedeti inregistrarea unor emisiuni despre fotografie realizate de mine pe postul local de TV, click AICI !

===========================================================

Atentie !

Folosirea unor pasaje din acest articol (maximum 500 de caractere) se poate face numai cu indicarea sursei, respectiv http://blog.fotomagica.ro cu link direct catre acest articol. De asemenea este interzis a se prelua fotografiile-exemplu  care apar in articol, acestea fiind protejate prin Copyright.

 

6 Raspunsuri la 9D. Digital versus film – eterna confruntare !

  1. Dorin

    Ma bucur ca am dat peste acest articol. Bun simt, fraze coerente.
    Am acasa un Nikon D200 si un Canon T70 (achizitie foarte recenta).
    Multumesc pentru impartasirea parerilor, mai ales ca sunt incepator.

  2. admin

    Ma bucur ca v-a placut articolul !
    Am incercat sa fac o comparatie decenta si obiectiva intre cele doua sisteme…

  3. serban

    buna ziua, am o intrebare: exista la ora actuala un aparat care sa fie atit digital dar sa foloseasca si film foto?
    multumesc.

  4. admin

    Nu stiu sa fie asa ceva… Exista doar aparate pe film care au o parte electronica avansata pentru stabilirea expunerii corecte. Din punct de vedere tehnic ar fi posibil ca imaginea de pe un display digital sa fie identica cu cea de pe film, adica totul intr-un singur corp, dar nu stiu cati ar lua un astfel de aparat, care in primul rand, si-ar mari dimensiunile !

  5. Claudiu Kiss

    Exista Leica R9. Un aparat hibrid care poate face poze in ambele variante. Doar prin schimbarea usii din spate cand pozezi pe film cu un backup digital in cateva secunde .

  6. admin

    Nu stiam ! Multumesc pentru informatie !
    Am gasit despre el AICI !

Postati un comentariu