8T. Aberatiile cromatice
By admin“Cel mai important factor limitator in fotografie este reprezentat de noi insine, pentru ca noi vedem doar ceea ce suntem.”
Pe Internet sunt multe site-uri serioase si nepartinitoare care realizeaza diferite review-uri pentru obiectivele aflate pe piata. Nu de mult, va recomandam un astfel de site ! De asemenea, va recomandam ca inainte de a va achizitiona un obiectiv sa incercati sa-l gasiti pe acest site si sa cititi cate ceva despre el. De obicei, atunci cand vrem sa stim cate ceva despre un obiectiv, cat de bun este si daca isi merita banii, ne intereseaza caracteristicile mecanice ( numarul de lentile folosite si eventual tipul lor, diametrul la filtru, daca are sau nu protectie la umezeala si praf, etc), dar in principal ne intereseaza principalele caracteristici optice.
Astfel, ne intereseaza, daca distorsioneaza si cat de mult, precum si tipul distorsiunilor, cat de “sharp” este, adica cat de buna este rezolutia acestuia (MTF-resolution), cat de mult vigneteaza (acele umbre care apar in colturi la diafragme deschise) si cat de mult acel oiectiv este afectat de aberatii cromatice (chromatic aberrations).
Deoarece acest neajuns este ignorat cel mai mult, ne oprim asupra lui, sa incercam sa-l analizam, cand apare, care este influenta sa si mai ales cum sa scapam de aceste aberatii cromatice.
Dupa cum stiti un obiectiv este format din mai multe lentile sau grupuri de lentile care au menirea sa focalizeze imaginea pe senzor sau film. De asemenea, v-ati dat seama ca pretul obiectivelor difera foarte mult, incepand de la sub 100 EURO si ajungand la mii de EURO. De obicei, cu cat pretul este mai mare cu atat acel obiectiv este mai bun, in primul rand, din punct de vedere optic. Nu este o chestie de marketing, ci este o problema pur tehnico-economica. In zilele noastre tot fluxul tehnologic prin care se creaza o lentila si apoi un obiectiv este controlat de calculator, iar prelucrarea lentilelor se face in principal cu laser. De multe ori vorbim de tehnologii de prelucrare foarte avansate, dar si de materiale, uneori deosebite. O lentila poate fi din plastic (denumit asa generic) sau din sticla de cea mai inalta calitate.
Cu toata tehnologia folosita nimic nu este perfect ! Am auzit probabil de multe ori despre aberatiile cromatice pe care le are un obiectiv… Daca nu am auzit, cu siguranta le-am observat in produsul finit, mai ales pe monitor atunci cand marim putin fotografia. Asa cum se poate vedea din poza din partea stanga, am exemplificat, practic, aberatiile cromatice care apar in imagine, indicate cu sageti. Acestea au diferite culori si se manifesta la granita dintre partile luminoase si intunecate ale cadrului. Pentru a observa mai bine cum se manifesta acest fenomen, dati click pe poza pentru a se mari !
Fara a intra in chestiuni de fizica, trebuie totusi sa amintim ca aberatiile cromatice sunt distorsiuni optice ale lentilelor si care se manifesta prin incapacitatea acestora de a focaliza corect tot spectrul vizibil. Acest lucru rezulta din faptul ca lentilele au un indice de refractie diferit in functie de lungimea de unda a culorii. Cum distanta focala depinde si de indicele de difractie, atunci culorile spectrului vor fi focalizate diferit. In poza atasata din partea dreapta, am incercat sa exemplific, schematic, cum apar aceste aberatii cromatice. Asa cum puteti obeserva in FIG 1, o lentila nu poate focaliza, concentra, in focarul sau, tot spectrul luminos in mod corect. Schematic se observa ca doar o culoare este focalizata corect, restul sunt defocalizate. Un FIG 2 si FIG 3 se observa ce se intampla in cazul in care se ataseaza in obiectiv lentile speciale acromatice menite sa corecteze aceste aberatii. Se nu credeti ca ele sunt eliminate in totalitate, dar sunt reduse extrem de mult astfel incat ele devin insesizabile si nederanjabile.
Din fericire, in fotografia digitala, programele de editare gen Photoshop si nu numai, au unelte speciale pentru corectarea acestor aberatii cromatice. De fapt, programul nu face decat sa desatureze aceasta culoare rezultata ca aberatie cromatica, deci nu o elimina. Din punctul meu de vedere acesta este un compromis, care de multe ori nu poate fi acceptat daca dorim calitate tehnica a fotografiei. Cred ca v-ati dat seama ca singura varianta este un obiectiv mai bun !
Cu toate acestea insa, putem limita aceste efecte cand avem un obiectiv mai slab din punct de vedere optic. De fapt sunt niste mici “inginerii” care sunt aplicabile oricarui obiectiv si nu este ceva special doar pentru diminuarea aberatiilor cromatice. Ca sfaturi, incercati
– sa inchideti o diafragma, doua, pentru a limita aceste aberatii. Veti vedea ca efectul este surprinzator !
– sa evitati un contrast puternic, limitand, pe cat se poate trecerile puternice de la zonele intunecate la cele luminate, zone in care se observa cel mai bine aceste aberatii.
Nu in ultimul rand, evitati super-zoomurile ieftine ! Nu va bucurati ca luati cu 100 EURO un obiectiv cu o distanta focala de 300mm. De asemenea, aceste aberatii cromatice sunt aproape imposibil de corectat din punct de vedere tehnic la obiectivele “toate intr-unul” de genul 30-300 mm (este doar ca exemplu, ca sa nu defaimez vreun obiectiv anume !). Acestea din urma, pe langa deformatiile optice care apar catre limitele de jos ale distantei focale, vor avea, inevitabil si aberatii cromatice mari.
Fara a face vreo reclama sau antireclama vreunei firme sau tip de obiectiv, am scris acest articol doar ca sa va dati seama cum se manifesta aceste aberatii cromatice si in ce masura pot fi ele limitate. De aceea, fiecare, in functie de bugetul alocat pentru achizitionarea unui obiectiv, va analiza in ce masura il vor satisface anumite caracteristici.
Nu uitati ca o fotografie o puteti face cu orice fel de aparat, iar numarul de MPix si automatizarile conteaza mai putin !
Ceea ce conteaza este obiectivul !!!
============================================================
Incepand din data de 2 februarie 2013, am realizat o emisiune TV la un post local de televiziune, intitulata “Fotomagica”. Aceasta a fost difuzata in fiecare zi de miercuri, incepand cu ora 20. Cele 12 emisiuni pot fi vizualizate pe youtube:
Pagini din istoria fotografiei – https://www.youtube.com/watch?v=NZ1t_wMiAWY&t=20s
Expunerea in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=rSl1prruy-Y&t=348s
Fotografia de portret – https://www.youtube.com/watch?v=Ri2EO-gcPTI&t=6s
Metode prin care putem scoate in evidenta subiectul intr-o fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=R2AbkyMDY2I&t=56s
Spatialitatea in fotografie. Numarul si proportia de aur. Balansul de alb. Managementul de culoare – https://www.youtube.com/watch?v=uEMU-d7gY1I&t=39s
Introducere in compozitia fotografica – https://www.youtube.com/watch?v=v_olO6r3N6I&t=66s
Obiectivele și accesoriile folosite in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=_72-XFBihbE&t=47s
Genuri fotografice – https://www.youtube.com/watch?v=hhQ33eHdtP4&t=69s
Contrastul in fotografie. Incadrari si unghiuri folosite frecvent in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=w9WNNjbzS8M&t=47s
Introducere in sistemul foto digital – https://www.youtube.com/watch?v=yGEchAwWRd4
Discutii libere despre fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=unjxEBsapAE&t=50s
Implicatiile juridice in fotografie – https://www.youtube.com/watch?v=tbDKlFXHCpE&t=142s
============================================================
Atentie !
Folosirea unor pasaje din acest articol (maximum 500 de caractere) se poate face numai cu indicarea sursei, respectiv http://blog.fotomagica.ro cu link direct catre acest articol. De asemenea este interzis a se prelua fotografiile-exemplu care apar in articol, acestea fiind protejate prin Copyright.
23rd March 2012 at 4:59 pm
Asa e,ceea ce conteaza este obiectivul !!!