Subscribe via RSS

12T. Masurarea luminii

By admin

Lumina  face  fotografia.  Admir-o,  iubeste-o,  dar,  inainte  de  toate,   cunoaste-o !  Cunoaste-i toate secretele si vei afla astfel esenta fotografiei.”

George Eastman

Findca am vazut in alte articole de pe acest blog cat de importanta este lumina in fotografie, de fapt fiind factorul principal care duce in final la aparitia unei imagini pe un anumit mediu, analog sau digital, am considerat ca ar fi util un astfel de articol, in care sa vedem care sunt modalitatile prin care se poate masura cantitatea de lumina necesara unei expuneri corecte.

Dupa cum stiti, cantitatea de lumina care ajunge la film/senzor depinde de valoarea diafragmei si a timpului de expunere. Cu toate acestea, un rol important al expunerii il are si sensibilitatea filmului/senzorului, acel ISO. Astfel avem un triunghi de valori diafragma-timp de expunere-ISO si prin varierea oricarei valori sau a tuturor se obtine o expunere corecta.

Determinarea unei cantitati de lumina optima pentru o expunere corecta se poate face fie cu un exponometru analogic, fie cu unul digital – de preferat si cu functie de flashmetru.  Sigur ca un “ochi format” poate determina un cuplu diafragma-timp de expunere corect intr-o oarecare masura, dar in lucrari mai speciale acest lucru este practic imposibil.

In principiu, un exponometru analogic este format dintr-o fotocelula, care se afla intr-o punte de rezistoare etalonata astfel incat acul indicator al aparatului de masura sa indice expunerea corecta. La aceste tipuri de exponometre eroarea este data atat de modalitatea de etalonare, a tensiunii de alimentare (la cele care folosesc o baterie), dar si de instrumentul indicator.

Un exponometru digital poate da masuratori foarte precise, chiar cu precizie de zecimi de diafragma. Sunt foarte utilizate astazi, iar pretul lor variaza de la 150 euro ajungand pana la cateva sute de euro, in functie de facilitatile de masurare. Majoritatea exponometrelor digitale au si un mod de lucru “flasmetru”, care dupa cum vom vedea, este foarte util in anumite conditii.

In general, exista doua modalitati de masurare a luminii: incidenta si reflectata.

 

1. Masurarea luminii incidente.  Se masoara cantitatea de lumina care ilumineaza subiectul. Senzorul exponometrului se indreapta spre aparatul de fotografiat. In acest tip de masurare a luminii, cantitatea de lumina reflectata de subiect nu este luata in considerare. Pentru o expunere corecta intreg cadrul trebuie sa fie iluminat cu aceeasi cantitate de lumina. In majoritatea cazurilor nu este asa si de aceea acest tip de masurare nu este intotdeauna practic.

Cu toate acestea, acst tip de masurare a luminii se foloseste in fotografia de studio sau cand se doreste o masurare cat mai precisa a unor parti de cadru. In studio se foloseste exponometrul pe functia de flashmetru.

2. Masurarea luminii reflectate. Astfel se masoara cantitatea de lumina care se reflecta de la diferite suprafete aflate in cadru. Acest mod este cel mai uzual mod de citire. Citirea se poate face pe intreg cadru sau pe parti din acesta. Senzorul exponometrului trebuie indreptat spre subiect.

Daca se face o apreciere a cantitatii de lumina pe intreaga suprafata a cadrului, atunci cand exponometrul se afla langa aparatul foto, pot aparea subexpuneri sau supraexpuneri, in functie de cantitatea de lumina reflectata de partile luminate. De aceea, suprafetele lucioase, cu capacitate mare de a reflecta lumina, pot induce erori mari in citirea facuta de exponometru.

Moduri de masurare ale camerelor digitale

Toate camerele digitale au incluse din constructie exponometre digitale. Din pacate, modurile de citire oferite de camerele digitale sunt ignorate de majoritatea utilizatorilor. Cred ca este bine sa aprofundati putin aceste moduri prin care aparatul masoara lumina in cadru, fiindca numai asa se poate face o expunere corecta, evitand astfel dezamagirile aparute in legatura cu expunerea.

Avand in vedere ca un aparat digital isi poate imparti cadrul in mai multe sectoare, existand puncte de focalizare folosite si pentru citirea expunerii, este normal sa se foloseasca mai multe moduri de a citi lumina in cadru.

A. Masurarea tip ‘spot’ (Spot metering). Corespunde unei masurari sub un unghi mic, cca 4-5 % din intreg cadrul. Practic este un punct (engl. spot)  in care indiferent de iluminarea cadrului in ansamblul sau. Punctul de masurare poate fi mutat in diferite parti ale cadrului, dar de obicei acesta este fixat pe mijlocul cadrului.

In acest mod se masoara centrul de interes unde se doreste o expunere corecta, daca nu, perfecta. Acest mod de masurare cere o oarecare indemanare si poate fi folosit cu succes in fotografia contre-jour si nu numai.

B. Masurarea partiala a unei zone (Partial area metering). Masurarea se face pe cca 10-15 % din cadru in zona de maxim interes. Acest mod de masurare este folosit atunci cand se doreste a se scoate in evidenta subiectul in raport de fundalul cadrului.

C. Masurarea ponderata a centrului cadrului (Centre-weighted average metering). Astfel se face o expunere medie a centrului cadrului. In realitate se calculeaza o expunere a intregului cadru, dar ponderea cea mai mare in rezultatul final o are media masuratorilor din centrul cadrului. Acest mod de masurare este util in cazul in care in cadru exista multa lumina ca fundal, de ex. un cer bine luminat.

D. Masurare evaluativa (Evaluative metering), numita si masurare tip fagure sau segmentata, deoarece cadrul este impartit in mai multe sectoare. Fiecare sector este masurat individual si toate datele sunt comparate cu cele aflate in memoria aparatului pentru mai multe tipuri de cadre (scene). Aparatul hotaraste care este cea mai buna expunere pentru scena respectiva, in concordanta cu zonele din cadru aflate “in focus”. Sunt luate in calcul lumina periferica si lumina fundalului si de aceea, de multe ori este o masurare foarte aproape de cea optima. Cu toate acestea, nu intotdeauna expunerea este in concordanta cu ceea ce a dorit fotograful si de aceea, datorita acestor multiple masuratori, din punctul meu de vedere, este un mod recomandat incepatorilor.

E.  Un alt tip de masurare, particular, este cea facuta cu ocazia iluminarii cadrului cu un flash (blitz). Avand in vedere ca flash-ul electronic lumineaza cadrul doar pentru o foarte scurta perioada de timp, este imposibila citirea cantitatii de lumina care cade pe subiect cu ajutorul exponometrului analogic.

Pentru acest tip de masuratori exita exponometrele digitale care au ca mod de lucru “flashmetrul”, care determina foarte precis cantitatea de lumina data de lampa flash-ului.  Flashmetrul este foarte utilizat in fotografia de studio, folosindu-se pentru citirea cantitatii de lumina care ajunge pe diferite parti ale corpului subiectului sau pe suprafata fundalului. In functie de aceste valori se aleg schemele de iluminare, puterea flash-urilor sau se modifica distanta flash-ului pana la subiect.

Flashmetrul se poate folosi si in afara studioului cand folosim un blitz pe mod de lucru “manual”. Dar, cum majoritatea flash-urilor au mod TTL, la fel ca si cele de pe aparatele foto digitale, flashmetrul nu isi mai gaseste utilitatea. In cazul modului de lucru TTL, aparatul citeste in fractiuni de secunda lumina reflectata de subiect si in functie de aceasta regleaza cantitatea de lumina eliberata de lampa flash-ului. Si aici exista o capcana, in sensul ca atunci cand in cadru exista o suprafata lucioasa care reflecta o cantitate mare de lumina, sistemul de citire al aparatului este “pacalit”. Astfel, aparatul va considera ca acel cadru este mai luminat decat in realitate, iar expunerea finala va fi gresita, in sensul subexpunerii cadrului.

Metode de masurare

1. Masurarea in totalitate a cadrului. Se obtin astfel valori pentru zonele luminate si cele mai putin luminate. Astfel se pot face compensari de expunere, iar cand exista posibilitatea, se muta sursele de lumina ori se modifica directia luminii.

2. Masurarea cu un gray card. Plecandu-se de la ideea ca pielea umana de tip “caucazian” reflecta cca 25 % din lumina, ea poate fi folosita ca etalon in expunere. Aceasta tehnica poate fi considerata ca o masurare incidenta a luminii. Trebuie sa spun ca aceasta metoda nu da indicatii despre tot cadrul, ci doar despre iluminarea la nivelul pielii subiectului.

In lipsa unui subiect uman sau cand se doreste o masuratoare mai precisa se foloseste un “gray card” de 18 %. Acesta este util si in momentul in care folosim un fisier RAW. Atunci cand vom “developa” fisierul cu un software de prelucrare, avem posibilitatea ca folosind un singur click pe acel gri sa se faca un balans de culoare (WB) corect pentru intreg cadrul.

Folosind histograma ne dam seama imediat, in timp real, daca am folosit o expunere corecta sau in ce masura aceasta mai poate fi corectata la postprocesare.

In cadrul in care exista suprafete foarte iluminate si foarte intunecate, pentru o dinamica corecta a cadrului, pentru obtinerea a cat mai multor detalii se foloseste metoda HDR (high dynamic range).

 

Asa cum am observat, pentru o expunere corecta in cadru, nu este de ajuns sa lasam aparatul sa-si faca de cap in ceea ce priveste alegerea modalitatii de masurare a expunerii si de aceea totul trebuie trecut prin filtrul gandirii fotografului.

============================================================

Daca doriti sa vedeti inregistrarea unor emisiuni despre fotografie realizate de mine pe postul local de TV, click AICI !

============================================================

Atentie !

Folosirea unor pasaje din acest articol (maximum 500 de caractere) se poate face numai cu indicarea sursei, respectiv http://blog.fotomagica.ro cu link direct catre acest articol. De asemenea este interzis a se prelua fotografiile-exemplu  care apar in articol, acestea fiind protejate prin Copyright.

 

8 Raspunsuri la 12T. Masurarea luminii

  1. MARIAN STOICHITA

    Buna seara ,sunt curios ,daca mi se permite,sa aflu cati au avut un dram de bun simt sa spuna un simplu MULTUMESC dupa ce s-au informat (chiar copiat pentru ei )din datele gasite pe acest blog. Promit sa revin pe acest blog si oricum spun MULTUMESC ca stiu sa respect munca altuia .

  2. admin

    Va multumesc pentru aprecieri ! Acest blog, care este un subdomeniu la fotomagica.ro a fost creat pentru promovarea fotografiei, nu ca sa astept multumiri ! Pentru mine este mai putin impoortant daca cineva imi multumeste, dar bineinteles, ca orice om, ma bucur daca vad ca cineva macar citeste ceea ce incerc eu sa explic aici, mai ales ca nimic nu este realizat prin tehnica “Copy/Paste” !!!
    In schimb m-a deranjat cand am gasit articole luate cu tot cu exemple (sau parti din acestea) aparand ca fiind scrise de catre plagiator, fara nicio contributie personala.
    Din pacate exista ideea, gresita, ca tot ceea ce este pe Internet este la liber…

  3. Alexandru

    Foarte instructiv articolul si foarte complet, sper ca a fost citit de cat mai multi pasionati de fotografie care doresc intradevar sa inteleaga ceea ce fac, sau ar trebui sa faca.

    Numai bine,
    Alexandru

  4. admin

    Ma bucur ca ati gasit ceva util pe acest site ! Mult succes in continuare !

  5. Luminita

    Am citit toate subiectele de aici – sunt de mare folos, va multumim ; la subiectul de fata lumina reflectata de chiar Sekonik-ul din imagine pt o fotografie portret in natura , expun. ar trebui masurata de la 6m de subiect de unde doresc sa fac poza cu un obiectiv de 100m f2,8 , sau sa merg in fata subiectului si sa masor expun. pe fata personajului de la 20 cm de exemplu, … in care caz ar fi mai perfecta expunerea determinata ?
    …si a 2-a nelamurire care precis ar fi mult de explicat, etapele compensarii aparat si blit si rolul expometrul pt. o buna corelare a luminii ambientale cu cea incidentala in cazul portretelor in natura …cu multumiri L

  6. admin

    Ma bucur ca ati gasit lucruri interesante !
    Cand vorbim de lumina reflectata ar trebui sa va duceti spre fata (pielea) subiectului, daca fata acestuia are o importanta foarte mare in cadru (si de obicei are). Daca va duceti mai departe, lumina reflectata de pielea subiectului va fi extrem de mica, chiar insesizabila in raport cu lumina din cadru. Daca va duceti la 6m de subiect practic va fi o expunere corecta a intregului cadru si veti masura lumina directa ! Puteti sa faceti aceasta proba chiar cu exponometrul aparatului digital.
    In legatura cu lumina artificiala, m-am ferit de un articol in acest sens, fiindca foarte multi detin blitz-uri, de la chinesisme pana la firme consacrate, cu meniuri diferite si ar fi aproape imposibil sa fac ceva universal…
    Personal folosesc blitz-ul ca lumina de umplere si in timpul zilei cu compensari diferite, dar totul este in functie de situatie.
    Va dati seama ca este greu sa prind toate situatiile posibile, iar daca spun ceva la nivel general nu aduc nicio imbunatatire site-ului. Pe mine ma intereseaza calitatea informatiei gasite aici si mai putin cantitatea, fiindca mai putin ma intereseaza traficul pe site si de castig din reclame nici nu se pune problema !
    S-ar putea face un articol, gen clip video si pus pe youtube si asa probabil s-ar intelege mai bine… Dar ce sens are, findca youtube.com este plin de astfel de clipuri si din care se poate invata efectiv. Trebuie doar o simpla cautare !

  7. Luminita

    multumesc de promptitiudine si precizari,referitor la realizarea sed. foto in natura(de la prim plan la plan american) e adevarat ca youtube e dotat cu zeci de materiale de unde am incercat sa deduc unul din pricipii : expunere corecta in mod A sau P fara blitz , scad 2 stopuri , trec pe M si apoi masor cu expometrul lumina incidenta in zona fetei cocomitent cu flash blit incarcand sa obtin aceleasi setari pe expom. ca pe aparat ,prin modificarea cantitatii de lumina data de blitz]- asta am lecturat recent,asta am inteles bine sau nu ?. o vor dovedi testele , care pe gerul de acum nu-mi prea surad …sper ca sistemul meu suta la suta Sony sa ma ajute … sarbatori tihnite….

  8. admin

    Este o vorba… “teoria ca teoria, dar practica ne omoara”, asa ca exersati in diferite situatii de lumina si atunci nu veti mai uita !
    Sarbatori linistite si cu bucurii !!!

Postati un comentariu